Standpunten

A (4) B (4) D (1) E (3) F (4) G (3) H (1) J (1) L (1) M (4) O (2) P (1) R (1) S (5) T (1) U (1) V (4) W (6) Z (4)

We maken werk van werk: in de zorg liggen kansen en uitdagingen voor banen. Niet door grote prestigieuze plannen, maar door te kiezen voor kwaliteit, voor zorg dichtbij. Niet bezuinigen op uren en het niet laten stijgen van eigen bijdragen levert banen op.

We onderzoeken de mogelijkheden voor woningcoöperaties in de stad. Deze vorm verhoogd het democratische gehalte van de stad en kan een bijdrage leveren aan de toenemende vraag naar combinaties van wonen, welzijn en zorg.

We zullen de voorgenomen privatisering van wijkcentra terugdraaien. Samen met inwoners en winkeliers- en andere verenigingen, zullen we onderzoeken hoe de positie van de wijken kan worden verstevigd. De gemeente blijft investeren in wijkverbeteringen, met  betrokkenheid van de bewoners.Wijken en buurten lenen zich uitstekend voor het organiseren van zorg. Niet alleen vanwege de kleinschaligheid, maar ook omdat familie en buurtgenoten vlakbij zijn, zodat vrijwilligers gemakkelijker te vinden zijn.

Per wijk komt er een integraal buurtzorgteam, waarin de eerstelijnszorg (huisarts, thuiszorg, maatschappelijk werk etc.) samenwerkt. Waar mogelijk worden taken en middelen van gemeenten overgedragen aan democratisch gevormde wijkorganisaties. Ook voorzieningen worden zoveel mogelijk aangeboden op buurt en wijkniveau.

WMO

Het huidige college heeft gekozen voor een zeer sobere uitvoering van de WMO. Er is veel blijven liggen, teveel voor de middelmaat gekozen. De SP wil hier stevig in investeren, de uitvoering, voorzieningen en communicatie flink verbeteren.

Geen gedwongen inzet van werklozen en vrijwilligers bij het uitvoeren van zorgtaken.