Kleur bekennen.

16 maart 2017

Kleur bekennen.

Zo de laatste plakronde zit erop. De banners met de tekst "SP stemmers bedankt" laten zien dat de SP een partij is die ook tussen - en na de verkiezingen een boodschap heeft aan haar kiezers, daarin zijn we uniek en ik hoop dat we dat ook blijven. Terugkijkend op de campagne denk ik dat we onze uiterste best hebben gedaan, Emile was goed in de debatten, maar dat onze piek nog moet komen. Decennia gewenning aan neoliberaal bewind doet de kiezer niet zomaar omslaan. Met de komst van de nieuwe Jessias is er ook weer hoop voor links. De jeugd is ervan doordrongen dat we de aarde voor volgende generaties veilig moeten stellen in plaats van visieloos pot te verteren. Ondanks dat de VVD de grootste is gebleven, zijn ze toch behoorlijk afgestraft en de PvdA......... De kiezer heeft gesproken en laten zien dat je als partij niet straffeloos je idealen zo kunt verkwanselen als de PvdA heeft gedaan.

De PVV is niet, zoals gevreesd, de grootste geworden. Wat dat betreft heeft de democratie gewonnen. Wij niet, erg jammer. Ik vond de verdediging dat we er in de peilingen slechter voor hadden gestaan een gezochte "overwinning". Want hoe is het mogelijk dat we niet van het megaverlies van de PvdA hebben geprofiteerd? Daarover zouden we ons eens goed achter de oren moeten krabben. Sijpersma, de hoofdredacteur van het DvhN vond dat we ons hadden geïsoleerd op links, (opm. columnist: door samenwerking met de VVD uit te sluiten), m.a.w. stem geen SP, want dan regeer je niet mee. Had hij gelijk? of was het op de verkiezingsdag nog een geniepige poging kiezers naar zijn PvdA te lokken?

Even terug naar het begin van het verhaal. Hoe vond u ze nou, die posters? Onze kleur was toch rood? waarom die kleine letters en over die gestileerde tomaat, ik hoorde iemand smalend de vergelijking met een zekere lichaamsopening maken. Wat is er mis met herkenbaarheid en handhaving van een sterk beeldmerk?

De kiezer heeft gesproken en heeft altijd gelijk. We krijgen hoogstwaarschijnlijk weer een rechts kabinet. Dat is niet anders. Volgende keer beter.