Tichelaartje, Tichelaartje, wat doe je nou?

28 februari 2017

Tichelaartje, Tichelaartje, wat doe je nou?

Weet u het nog? Marianne Timmer op de 1500 m in Nagano? Een Olympisch- en Wereldrecord na alle twijfel in haar zelf. De sportcommentator vond dat ze veel te snel van start was gegaan en riep halverwege: Timmertje, Timmertje, wat doe je nou? Mooi sportmoment.

Minder mooi politiek commentaar: Tichelaartje, Tichelaartje, wat heb je nou weer gedaan? Onze commissaris van de Koning heeft weer eens een valse start gemaakt en de vraag is of er nu diskwalificatie moet volgen. Het blijkt maar weer eens hoe belangrijk onderzoeksjournalistiek is, nu ook in een eerdere affaire wat lijken in de kast zijn gevonden. Goed dat de SP daar nog eens de vinger op wil leggen. Je begint te begrijpen waarom een deel van de huidige generatie bestuurders en politici zo'n moeizame relatie met de pers heeft. Ook Tichelaar dacht in eerste instantie met wat alternatieve feiten weg te komen, maar de journalisten hebben hun huiswerk te goed gedaan. Wat moet je met zo'n man die dingen voor elkaar krijgt, prima contacten heeft in Den Haag en onze provincie op de kaart weet te zetten, maar nu weer een scheve schaats heeft gereden? De doofpot is z'n deksel kwijt, de mantel der liefde zit vol motgaten en de geloofwaardigheid is zoek. Waarop kan deze man z'n gezag nog baseren? Kijk naar de bemiddelingsaffaire in Coevorden, de ronduit bedenkelijk druk die hij uitoefende in de FOC kwestie, zijn rol in de afserveertruck van Van der Tuuk en nu Tetrodegate, het poetst zijn verdiensten niet uit, maar tast zijn geloofwaardigheid als bestuurder aan. Enfant terrible, publiekslieveling, opportunist, of heersend kampioen, het maakt allemaal niet uit. Twee duidelijke valse starts, of een foute wissel en je ligt eruit, dat weet elke topsporter. Nu Tichelaartje nog.