Nogal Wiebus

6 februari 2017

Nogal Wiebus

Het wordt een normaal fenomeen, schutterende bewindslieden en dan vooral van VVD huize. VVD'ers noemen ons land graag de BV Nederland. Met Wiebes als CEO ben ik bang dat we binnenkort surseance van betaling aan moeten vragen. Van de soap op Veiligheid en Justitie nog nauwelijks bekomen, ligt hij als zoveelste VVD'er zwaar onder vuur. Was het bij Justitie een zakelijke deal met een drugbaron, bij de Belastingen is het niet alleen een uit de hand gelopen vertrekregeling, als we de onderzoeksjournalisten van Zembla mogen geloven, was er sprake van een gevaarlijk datalek bij de nieuwe ICT broedkamer van de dienst en was er mogelijk sprake van voorkennis in het aanbestedingsproject van het externe bedrijf Accenture, waarbij de voormalig directeur Wortelboer wordt verdacht van belangenverstrengeling.

Nu er een toenemende vermenging is van Private en Publieke partners in de overheid en semi-overheid zullen we het steeds meer zien. Immers ondernemen is niet alleen goed op de winkel passen, maar ook risico's nemen, grenzen opzoeken en soms overschrijden. De door Jan Peter Balkenende zo geprezen VOC-mentaliteit zeg maar. Dat die mentaliteit niet alleen winst oplevert, leert onze koloniale geschiedenis, bedrijfsrampen, sjoemelsoftware, voorbeelden van buitenproportionele verrijking in de top van bedrijven, het graaien door bestuurders van instellingen die mede van ons belastinggeld worden gefinancierd en de doorgeschoten flexibilisering van de arbeidsmarkt en ontduiking van CAO's.

Wanneer leren we dat het besturen van ons land niets met het runnen van een BV te maken heeft? Kijk naar de VS die sinds kort wordt geleid door ondernemers. Na amper twee weken staat de wereld bijna op z'n kop en komt, na een ongehoorde aanval op de Rechterlijke macht, zelfs de democratie ernstig in gevaar. Ambtenaren waren geen sexy cowboy's, of snelle jongens, misschien niet altijd even efficiënt, maar over het algemeen wel betrouwbaar. Hoe meer we ons land leiden als een onderneming, hoe meer we de nadelen zullen moeten accepteren. Overheidsinstellingen, ambtenaren, scholen en ziekenhuizen worden elkaars concurrenten. Er worden meer risico's met overheidsgeld genomen en de schandalen nemen toe. Het is dat, of stoppen met het privatiseren van overheidstaken. Dat is nogal Wiebes.