Actiedag "armoede werkt niet" succes

27 november 2010

Actiedag "armoede werkt niet" succes

Donderdag 18 november hield de SP Drenthe een actiedag in het kader van "Armoede werkt niet". Bij de poorten van alle Sociale Werkvoorzienings (SW) bedrijven in de provincie werden handtekeningen ingezameld. 's Avonds was er een informatieve avond in Diever waar onder andere de Voedselbank haar werkwijze kwam uitleggen.

In Assen stond de SP om 07.00 uur 's ochtends voor de poorten van Alescon waar door de medewerkers met veel enthousiasme werd gereageerd op de actie. Bij Reestmond in Meppel was RTV Drenthe aanwezig om verslag te doen van deze actie. Op RTVDrenthe kunt u het verslag beluisteren. Directeur Veld van Reestmond noemde de kabinetsplannen zelfs diefstal.

LANDHOTEL
's Avonds werd er in Landhotel Diever een informatieve avond gehouden. Bewust is er gekozen voor deze locatie, het Landhotel was vroeger een Armenwerkhuis, en dat is min of meer een voorloper geweest van de Sociale Werkvoorziening. De avond begon met een video-boodschap van SP Kamerlid Sadet Karabulut. Sadet zou aanvankelijk naar Diever komen om de aanwezigen toe te spreken, maar vanwege stemmingen in de Tweede Kamer kon ze niet aanwezig zijn. In haar video-boodschap legde ze nog eens haarfijn uit wat het kabinet Rutte betekent voor de onderkant van de maatschappij. Mensen met een beperking worden steeds meer in het nauw gedreven. Ondanks hun inspanningen hard te werken worden ze steeds meer gekort op hun loon. Ook zullen er rond de 30.000 banen geschrapt worden omdat er fors bezuinigd gaat worden in de SW-bedrijven. Maar ook de uitkleding van de zorg leidt tot meer armoede, mensen moeten steeds meer betalen voor de zorg, en dat treft vooral de chronisch zieken.

Er was ook een alleenstaande moeder van twee kinderen aanwezig die haar verhaal kwam vertellen. Dankzij een slopende ziekte was ze tijdelijk arbeidsongeschikt geworden. Haar partner heeft haar verlaten en ze draaide volledig op voor de zorg van haar kinderen, en dat terwijl ze zo ziek was dat ze nauwelijks voor zichzelf kon zorgen. Ze kwam steeds meer in de schulden terecht en ze kon het financieel niet meer bolwerken. Gelukkig ontving ze hulp uit onverwachte hoek. Ferry Kooij, coördinator van de Drentse actie en tevens voorzitter van afdeling Westerveld, heeft haar bijgestaan. Zo ontvangt ze wekelijks een pakket van de Voedselbank, en ze zit nu in de schuldsanering. Ook mensen in de omgeving ondersteunen haar door praktische zaken te doneren als kleding en speelgoed voor de kinderen.

De Voedselbank kwam ook een uitleg geven over hun werkwijze. De Voedselbank is zeer afhankelijk van giften uit het bedrijfsleven en donaties van particulieren. De laatste tijd komt er echter steeds minder binnen, en er werd dan ook een oproep gedaan om rond te kijken naar leveranciers van levensmiddelen. De mensen achter de Voedselbank zijn vrijwilligers, en dankzij hun inzet worden er in Zuidwest Drenthe zo'n 200 mensen geholpen met een levensmiddelenpakket.

ARMOEDE WERKT NIET
Zaterdag 27 november vond de landelijke manifestatie plaats tegen armoede. Met bussen zijn de Drentse sympathisanten naar de Brabanthallen in Den Bosch vertrokken om hun steun voor de petitie te uiten. Op www.armoedewerktniet.nl kunt u de petitie nog steeds ondertekenen. Tot nu toe zijn er al enkele tienduizenden handtekeningen verzameld.