Governance by Tweet

13 april 2018

Governance by Tweet

Na de komst van de computer zijn de sociale media de volgende technologische ontwikkeling met grote sociale en maatschappelijke gevolgen. We zien het in het dagelijks leven. Appende tieners op de fiets maken het verkeer onveilig. Stelletjes zitten in het restaurant tegenover elkaar in hun telefoon gedoken en iedereen lijkt wel de concentratieboog van een muis te hebben, zo snel zijn we al weer afgeleid. Tuurlijk, het contact met verre vrienden of familie leeft op, na jaren van alleen een kerstkaartje. En het gaat ook zo goed met iedereen. Men eet verrukkelijk, maakt verre reizen, is super fit en gezond, kleedt zich modieus en bewoont huizen ingericht naar de nieuwste trends. Verder kunnen we over alles en nog wat onze mening ventileren en dat doen we dan ook. Alle frustratie wordt er zonder gene uitgegooid. De onderbuik van de samenleving was nog nooit zo zichtbaar. Ook politici reageren primair op alles wat er op de wereld voorvalt. Trump spant voorlopig de kroon. Hij regeert per Tweet. Ontslag van talloze medewerkers, conflicten met zijn eigen ministeries vanwege de Mueller probe, internationale diplomatie, persoonlijke frustraties, handelsoorlogen en zelfs raketaanvallen worden per smartphone aangekondigd. Overigens dat laatste werd per Tweet weer wat afgezwakt. Je kunt er van zeggen en vinden wat je wilt, maar het is de realiteit. Net zoals de beïnvloeding van kiezers via dezelfde sociale media, met gerichte media campagnes en nepnieuws berichten. Let wel, voor een groot deel van de jongere generatie zijn de sociale media de enige bron van informatie. Dat zou niet moeten zegt u, laten ze de krant gaan lezen, maar het is realiteit, net als de Twitter president. Maar er is iets aan het veranderen. Zuckerberg van Facebook zat al in de beklaagdenbank, de Russen liggen onder een vergrootglas en ook een lid van de SP Assen had een Twitter schandaaltje. Laten we hopen dat door dit soort incidenten het zelfreinigend vermogen van de sociale media wordt geactiveerd en dat gebruikers er beter mee leren omgaan. Of je zegt gewoon je Twitteraccount op zoals het genoemde SP lid. Zou die president ook nodig moeten doen.