Er valt wat te kiezen

9 maart 2018

Er valt wat te kiezen

Het nieuwe verkiezingsprogramma van de SP Assen is goedgekeurd door de leden. Er zit een enthousiaste, compleet nieuwe ploeg, klaar om de komende vier jaar in de Raad het SP geluid te laten horen. Het zou prachtig zijn als we onze mooie plannen binnen het College in uitvoering kunnen krijgen.

De menselijke maat komt weer terug in de stad. We hebben al genoeg megalomane- en geld verslindende projecten gehad. Geldschieters hebben groot gelijk als ze aarzelen geld in de binnenstad te steken met de dreiging van een Factory Outlet Centre om de hoek. We kiezen voor onze eigen ondernemers!
Laat ondernemers dan ook doen waar ze het beste in zijn. De SP ondersteunt daarbij het MKB waar ze kan. Landelijk door bijvoorbeeld de belastingontduiking van multinationals aan te pakken. Lokaal om actie te voeren tegen het FOC.

De gemeente moet geen geld van ons in ondernemingen steken. Met de SP aan het roer waren er vast geen Sensor City miljoenen op 'n knullige manier verdwenen, zoals gebeurde onder verantwoordelijkheid van een D66 wethouder.

Bestuurders moeten weer doen waarvoor ze zijn aangesteld, zorgen voor de veiligheid en het welzijn van haar bewoners, waar een goed ondernemersklimaat vanzelfsprekend bij hoort. Wat zou het mooi zijn als de SP hier haar bijdrage aan zou kunnen leveren. We geven zorggeld weer uit aan zorg in plaats van aan winst van commerciële aanbieders. We drongen vanaf het begin al aan op verlaging van de WMO bijdrage, omdat zorggeld aan zorg moet worden besteed en niet omdat de verkiezingen er aan komen.

We brengen zorg weer in de buurt en zorgen dat er na de afbraak door de "ogen en oren van de stad" PLOP-partij, weer plaatsen komen waar de wijkbewoners zorg, hulp en elkaar kunnen vinden. Dus willen we onderzoek naar het effect van de privatisering en sluiting van onze buurthuizen.

We zijn zuinig op onze natuur en onderhouden die gewoon zelf.
Iedereen moet een huis kunnen huren. We werken niet mee aan slavernij van werken met behoud van uitkering, terwijl er geen zicht is op een echte baan. Wij zijn zuinig op het geld van ons allemaal. We geven het voorbeeld door de Raadsvergoedingen te verlagen en willen veel minder dure consultants inhuren.

Ja, we houden ons op het eerste gezicht misschien wat minder bezig met degenen die toch wel goed voor zichzelf kunnen zorgen. We komen op voor degenen die dat niet kunnen, en niet alleen als verkiezingsstunt. Sociale uitsluiting en botte bezuinigingen raken ons immers allemaal! Die overbelaste leraar, flexwerkers tegen wil en dank, bouwvakkers die nog door moeten met een versleten lijf, ZZP 'ers met wurgcontracten, allemaal hebben ze te winnen met een socialer beleid.

Je aardige oude buurvrouw raakt ernstig ziek, omdat ze geen medicijnen meer neemt door het hoge eigen risico. Je hebt last van hangjeugd in je wijk, omdat er geen jeugdhonk is en jeugd- en opbouwwerkers zijn wegbezuinigd. Psychiatrische patiënten zwerven op straat. Het vriendinnetje van je dochter wordt uitgezet naar een land waar ze nog nooit is geweest. De huren rijzen de pan uit. De afbraak van het sociale- en publieke domein moet stoppen!

Ben je er ook al achter dat die Heilige Markt niet alles op kan lossen? Stem dan SP! Het begint lokaal, dan nationaal en uiteindelijk internationaal, want de globalisering kent teveel verliezers.

Rouwende scholieren in de VS durven het op te nemen tegen de almachtige National Rifle Association. Dat is pas lef! Voorlopig hoef jij alleen maar een potlood te pakken en het stembiljet ROOD te kleuren, maar wat een prachtig begin!