HALBE Wahrheiten

14 februari 2018

HALBE Wahrheiten

Wie met pek omgaat wordt ermee besmet. Met Rutte als lichtend voorbeeld, is er weer een liegende VVD'er gesneuveld als bewindsman. Diezelfde Rutte die keihard loog over de verhoging van het eigen risico in de zorg tegenover een verbijsterde Emile Roemer, in de aanloop naar zijn Rutte I kabinet. Wegrakende bonnetjes van een schimmige deal met een crimineel, frauderende volksvertegenwoordigers, een leugentje om bestwil moet kunnen. Politiek is vuile handen maken. Roemer werd door veel kiezers te aardig en tè betrouwbaar gevonden voor een premier. In de Verenigde Staten zit de grootse leugenaar sinds tijden nog stevig achter zijn bureau in het Oval Office. Kennelijk verwacht de kiezer bedrogen te worden, zolang hij er zelf baat bij denkt te hebben. Zijlstra dacht het vijandbeeld van (Groot)Rusland even op te poetsen met een 'ik was er zelf bij 'verhaal, dat als we de oorspronkelijk bron moeten geloven, ook nog eens een misinterpretatie was. Bovendien kwam de persoon in kwestie zelf met zijn verhaal naar buiten, dus hoezo de noodzaak van bronbescherming? Die HALBE Wahrheit is eine ganze Lüge, aber HALBE war noch nicht auf die Hälfte! De timing kon niet slechter, nu het steeds meer gaat over nepnieuws en wat hier tegen te doen en we ook nog een appeltje te schillen hebben met de Russen over MH17. Halbe's analyse achteraf was juist. Hij was in dat licht niet meer geloofwaardig als bewindsman. Rutte maakte de zoveelste 'verkeerde inschatting' van de politieke consequenties. Geen wonder van de man die al teveel heeft weggelachen. Is er wel iemand die de waarheid nog in pacht heeft? Laat 10 getuigen een filmpje zien en het navertellen en je krijgt 10 verschillende verhalen. Onze interpretatie van gebeurtenissen wordt gekleurd door vooroordelen en eigenbelang. Wij Nederlanders worden buiten onze grenzen vaak als bot en te direct ervaren. Leugentjes om bestwil zijn maar al te vaak het smeermiddel in relaties. De waarheid is daardoor een rekbaar begrip. Werden we vroeger geplaagd door een gemis aan informatie, nu worden we overspoeld en kunnen we vaak de bron niet achterhalen of checken of het wel klopt. Nu is er dan de roep om overheidsingrijpen met minister Ollongren voorop. Maar bedenk wel, elke ingreep in deze informatiestrooom krijgt al gauw een vermoeden van censuur. In Turkije kunnen ze daar inmiddels over meepraten. Het begint bij onszelf. Door kritisch te blijven en als SP aan te dringen op de instandhouding van een sterk journalistiek klimaat, zodat gedegen onderzoeksjournalistiek niet het stiefkindje wordt op door bezuinigingen en fusies geplaagde nieuwsredacties. Hoe harder Trump : 'Fake news folks', roept, hoe beter het is. Weg met het nepnieuws, alleen 'nepnieuws' kan ons redden.