Je suis Croeiff

1 april 2016

Je suis Croeiff

Niet lang geleden had ik een leuk gesprek met een Thaise meneer in een supermarkt in Bangkok, die moeiteloos namen van Nederlandse voetballers opnoemde, die ik als niet uitgesproken voetbalfan mij niet eens allemaal wist te herinneren. Bovendien werden de namen op z'n Thais uitgesproken, wat het er niet makkelijker op maakte. Toen ik ze in het Nederlands voor hem herhaalde en hij ze probeerde na te zeggen, gooide hij in wanhoop zijn handen in de lucht. Dit was te moeilijk. Van Basten ging nog wel en Bergkamp, maar Croeiff?

Het bericht van zijn toch nog plotselinge overlijden ging de wereld over. Indrukwekkend dat de dood van een man die een balletje kon trappen zo'n impact had. Of is het meer? Johan was ongetwijfeld een character, met uitspraken die zijn blijven hangen en die ook maatschappelijk was geëngageerd, maar dat verklaart niet alles. Johan was een voetbalheld en wij hebben helden nodig. Helden stijgen boven de massa uit en zijn ons voorbeeld. Helden zijn geen heiligen, maar dat wordt ze vergeven. Marco Kroon blijft een held, ondanks een akkefietje met de Wapenwet.

Met het heengaan van Cruijff constateer ik een ernstig tekort aan helden. Waar zijn de moedigen die net als Angela Merkel durven roepen: "Wir schaffen das!"Wat is er over gebleven van Obama's: "Yes we can?"

We hebben helden nodig in het vluchtelingenvraagstuk, geen laf vluchtelingenhandelsverdrag met Turkije. Terwijl er zo hoog wordt opgegeven over onze open samenleving, gooien we uit angst de deuren dicht en leveren voor schijnveiligheid vrijheid in. We zeggen theatervoorstellingen af na dreigende telefoontjes en passen na de aanslag op Charlie Hepdo zelfcensuur toe. We roeptoeteren lekker anoniem vuilspuiterij op de sociale media. Niet heldhaftig allemaal.

We hebben nieuwe helden nodig. Ze zijn overal, maar ze weten het vaak nog niet. Pas als de omstandigheden er naar zijn staan ze op. Gewone en ongewone mensen. Ze heten bijvoorbeeld Rosa Parks, Malala Yousafsai, Nelson Mandela, of Ruben Abrahams, die samen met drie anderen een vrouw en kind uit een zinkende auto redde. Er zijn helden genoeg, ze moeten alleen nog wakker worden.

Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt, das logisch, was getekend Johan (RIP).