Oh, wat zijn we blij

30 december 2015

Oh, wat zijn we blij

Kwam er net een berichtje binnen via FB. Zorgverzekeraar De Friesland deelt ons daarin mede dat zij voor komend jaar een contract met ALLE ziekenhuizen hebben weten af te sluiten. Dat is geweldig nieuws. Zo geweldig dat ze het met gepaste trots aan ons willen vertellen. Op de valreep, maar toch. 369 mensen vinden dit leuk. Verder nog een aantal juichende reacties van blije verzekerden. Ja mensen, u mag nu in elk ziekenhuis van uw keuze een behandeling ondergaan. Hulde!

Nou echt niet! Om maar eens een wat minder vrolijke gast te citeren: Man, man, ik word hier niet vrolijk van! (Rob Geus van de Smaakpolitie).

We hebben immers net weer de Zorgverzekeringsreclamecampagnes (zet dat maar eens op je scrabble bord of wordfeud) achter de rug. Vergelijkingsite Independer stelde het in zijn reclame voor als een zwerm lastige vliegen om ons hoofd. Hoe treffend gevonden voor een bedrijf dat het daar nu net van moet hebben. Het is een opzettelijk gecreëerde doolhof van polissen en premies waar een normaal mens geen chocola meer van kan maken en zij nog wel (zeggen ze). Dure lastige vliegen trouwens en flinke premies voor vergelijkingssites die overstappers weten scoren. Veel geld voor een jaarlijkse circusvoorstelling, geld dat eigenlijk voor de Zorg is bestemd.

Deze en andere misstanden wil de SP al zolang deze toestand bestaat al van af. We willen een volksverzekering, zoals het Ziekenfonds eens was, maar dan zonder de tweedeling van Fonds en Particulier. Pechtholt en consorten komen dan meteen weer met de wachtlijsten en stijgende kosten op de proppen. Die hebben we nu dan niet? Natuurlijk moeten we leren van het verleden en heden. Zo is de National Health Service in het Verenigd Koninkrijk bijna failliet. Geen wonder, zei de tandartsassistente op een afgelegen Schots eiland, toen ik na een spoedbehandeling verbaast slechts 12 pond diende af te rekenen. Ook voor buitenlanders is de zorg (bijna) gratis. Dat is ook niet vol te houden.

Even terug naar het begin. Mijn reactie op het FB bericht was: Oh, wat moeten we blij zijn met een zorgstelsel, waarin dit soort berichten ons blij moeten maken.