Bruggen slaan

5 februari 2015

Bruggen slaan

In 2012 begon het Kabinet Rutte met het motto “Bruggen slaan”. De figuurlijke betekenis volgens Van Dale: "Twee groepen met elkaar in contact brengen, zodat er wederzijds begrip ontstaat. De brug is hier een symbool voor de uitwisseling van gedachten en ervaringen. De brug verbindt twee werelden die eerder van elkaar gescheiden waren."

Het moet gezegd, de op basis van de verkiezingsprogramma’s onoverbrugbare gedachte kloof tussen liberalen en sociaal democraten (of moeten we ze maar beter sociaal liberalen noemen) bleek slechts een slootje, waar zo een plank overheen gelegd kon worden. Wankel, dat wel, maar hij ligt er nog steeds.

Of ze erin zijn geslaagd een brug te slaan tussen de sociale klassen, vriend en vijand zien de tweedeling in onze maatschappij alleen maar toenemen. Voedselbanken kunnen de klantenaanwas bijna niet meer aan, de werkloosheid is nog steeds hemelshoog, rijken worden alleen maar rijker en de tweedeling in de zorg is al een feit geworden.

In navolging van het Kabinet zijn we in Assen ook aan het bruggen bouwen. Terwijl hulpbehoevende ouderen hun huishoudelijke hulp wordt afgenomen, zoekt de gemeente nu een toepasselijke naam voor de nieuwe brug in de vaarweg  door Assen. Nee, ik zeg niets meer over deze verspilling van miljoenen, dat stadium zijn we voorbij. Maar laten we in de naamgeving dan in ieder geval door laten klinken welke keuzes centrale-  en lokale overheden meenden te moeten maken in tijden van crisis. Ik heb een paar suggesties: Over de Balkbrug; De Genadeklapbrug (goed voor na de provinciale verkiezingen); Zeg maar niets meer brug en als klapper op de vuurpijl: Gouden Florijn-asbrug. Ik houd mij aanbevolen voor andere sprekende namen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.