Tips

12 november 2014

Tips

Spotjes van de overheid stellen de transitie van de zorg naar de gemeenten zo prachtig voor, maar mochten er zich toch wat probleempjes voordoen, hebben de sociale wijkteams in Groningen, verenigd in WIJ, een paar tips hoe het allemaal wat makkelijker kan en vooral hoe we het allemaal weer zelf kunnen, in plaats van een beroep te doen op dure zorgpakketten. Zo hoeft de oudere geen hulp bij het boodschappen doen, als hij/zij deze tip opvolgt: Misschien kunt u kijken welke winkels dichterbij zijn. Dan hoeft u niet zo ver. Kijk daar hebben we wat aan. Dus niet meer met hulp van de gemeente naar Stad, maar naar de wijkwinkels.

We weten dankzij D66 raadslid Wieke Paulusma, ook Groningen, hoe we onze oudjes weer aan het zelfgemaakte draadjesvlees krijgen, namelijk door ze aan hun lot over te laten! Dat klinkt wat vreemd, maar ze is als voormalig wijkverpleegkundige bloedserieus, sterker nog het is SOCIAAL!

Als 100 % sociale partij kunnen we in Assen niet achterblijven. Hier volgen wat tips om onze senioren te ontzorgen.

TIP 1:

Pak hun rollators en scooters af! De inbeslagname van de zorgfiets, jammer genoeg stak de SP, door zorgconservatisme verblind, daar toen nog een stokje voor, was nog maar een proefballon. Door de verstrekking van rollators en scooters ontberen ouderen de voor hun gezondheid en mobiliteit zo noodzakelijke lichamelijke beweging en worden zo nog afhankelijker van deze hulpmiddelen. Ook wordt er zo een te groot beroep gedaan op ook al te dure verpleeghuiszorg. Nee, houdt ze zo lang mogelijk actief. Schaf ook maaltijdvoorzieningen af, zo moeten ze de deur wel uit om eten te kopen.

TIP 2:

Verlaag pensioenen en AOW nog verder. Hierdoor worden onze ouderen steeds creatiever in het bezuinigen op de kosten van levensonderhoud. Dan moeten ze, om kosten te besparen, hun huis wel delen met andere hulpbehoevende ouderen, is ook meteen het huisvestingsprobleem van ouderen opgelost en kunnen we van de dure dagbesteding af. Immers ze zitten dan gezellig met z’n tienen bij elkaar en kunnen zelf een dagrecreatieprogramma in elkaar draaien. Dit verhoogt de geestelijke activiteiten, iets wat schijnt te helpen tegen dementie.

U ziet, wij als SP zijn niet alleen maar tegen, maar denken mee. Dit is nog maar het begin. Krachtig ontzorgen die hap, dat is pas sociaal!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.