Zwaar weer zeilen

2 mei 2014

Zwaar weer zeilen

We maken ons weer op voor de volgende zeiltocht, nu richting Schotland met misschien een uitstapje naar Ierland. Dat vergt veel voorbereiding. De boot moet helemaal in orde. Kaarten zeilaanwijzingen , stroomatlassen en toeristische informatie zijn verzameld en natuurlijk moet de hele veiligheidsuitrusting worden nagelopen, want die streken staan niet bekend om het mooie rustige weer. Je houdt daarom rekening met tochten in zwaar weer.

Natuurlijk doe je alles om dat te vermijden, maar de kans dat het je in dat gebied overkomt is behoorlijk groot. Met alleen optimisme en een houding van’ we doen ons stinkende best’ kom je er niet en loop je kans roemloos ten onder te gaan. Zeezeilen lijkt erg op je voorbereiden op een bestuursperiode in een gemeente.  Je stelt je bemanning vast, ieder met zijn vaardigheden en kijkt of je daarmee de boot kunt navigeren. Vervolgens bepaal je het reisdoel en kijk je wat je onderweg allemaal te wachten kan staan.  In de formatieonderhandelingen stelde de SP zich op als een zeezeiler. De gemeenten hebben grote kans in zwaar weer te raken. Je moet boot en bemanning daarop voorbereiden. Een noodfonds als extra veiligheid was dus bepaald geen overbodige luxe.  De huidige bemanning van het zeilschip Assen denkt het zonder te kunnen. Men steekt van wal in het volle vertrouwen dat het onderweg allemaal wel op te lossen valt en laten het reddingvlot thuis. Laten we hopen dat de SP, zoals zo vaak, geen gelijk gaat krijgen,  want dan vallen er veel mensen buiten de boot. We proberen op deze tocht weer koerscorrecties aan te brengen, al is het soms ook tegen de klippen op.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.