Reken niet op ons

15 september 2013

Reken niet op ons

Reken niet op ons, een veelzeggende titel boven het redactionele commentaar In het Dagblad van het Noorden van afgelopen zaterdag. Dat zou moeten gelden voor de lokale overheden, die uitgekleed door de bezuinigingen niet thuis moeten geven aan hun burgers. Maar geldt dat niet vooral voor sociaaldemocraten die kennelijk het moede hoofd in de schoot hebben gelegd en mede verantwoordelijk zijn voor de afbraak van de publieke sector, zogenaamd omdat die niet meer betaalbaar is?

Kijk naar ons voorland de Verenigde Staten waar de mensen in goeden doen zich hebben verschanst in zogenaamde gated communities, omdat de gekrompen overheid zelfs de basisveiligheid niet meer kan handhaven. Het particuliere initiatief wist niets beter te bedenken dan een hek te bouwen en particuliere beveiligers in te huren. Als dat het beeld wordt van hoofdredacteur Sijpersma’s dappere in tweeën gedeelde nieuwe wereld? Wij hebben nog de keus het tij te keren. Bepaalde taken kunnen we domweg niet overlaten aan de markt. Zijn de ontelbare misstanden in de voorheen publieke sectoren nog geen bewijs genoeg? Mensen als Sijpersma, Rutte en Samsom, willen ons doen geloven dat het onvermijdelijk is, waarbij men zich bedient van ordinaire bangmakerij. We zouden nog meer gaan verliezen als we nu niet vrijwillig afstand doen van in decennia opgebouwde voorzieningen. Er is een nieuwe economische realiteit, dat is waar, maar de keuzes waar we de grootste pijn gaan leggen moeten we niet overlaten aan mannen als Sijpersma en Rutte, als we willen dat het er eerlijk aan toe zal gaan!