De buiskap

28 mei 2013

De buiskap

Ik had u al verteld dat we zeezeilers zijn. Niet bepaald dik gezaaid volk hier op de zandgronden. April voer ik mijn tijdelijk mastloze bootje van het IJsselmeer naar Assen voor groot onderhoud. Hoewel Assen zich gaat ontwikkelen tot watersportstad van formaat, tenminste als we de miljoeneninvesteringen in de watersportinfrastuctuur mogen geloven, hield de vlotte doorvaart bij de provinciegrens Groningen-Drenthe meteen op. De eerste Drentse brug in het Noord Willemskanaal was meteen de bottlenek. Bovendien draait Drenthe niet na 1 april, zoals Groningen en Friesland, maar pas per 16 mei ook in het weekeinde en had ik op de terugweg via Meppel een mopperende brug-sluiswachter, die beweerde dat je, wegens inkrimping van personeel, in het zomerseizoen, nu niet één, maar twee dagen doet over het kippeneindje Assen-Meppel. Kortom, alleen maar goed nieuws over Assen-Watersportstad, een investering méér dan waard!
Je zou er bijna cynisch van worden. Nu even iets anders. Zeezeilers hebben dingen nodig die ’normale’ mensen niet gebruiken. Zoals zeilen uiteraard, maar ook AIS transponders, marifoons, Bretonse plotters, EPIRB’s en buiskappen. Zo is een buiskap een ding van stof, met plastic raampjes, waar je achter kunt kruipen als de boeg in de golven duikt en buiswater je om de oren stuift. De naam is nu verklaard. Zo eens in de tien jaar is het ding af en moet er fors geïnvesteerd in een nieuwe. Nu stond de oude er sleets, maar nog steeds strak op, dus bij dezelfde zeilmaker een buiskap besteld. En inderdaad, op het eerste gezicht stond de kap er puik bij. Tot we er achter kwamen dat het ding zo beroerd was gemaakt, dat een spanband het bakboord fokkeschootoog blokkeerde. U snapt natuurlijk meteen dat we daardoor ons voorzeil niet meer konden gebruiken. Kortom, nogal een blunder voor een ambachtsman die zich zeilmaker noemt. De arme man gaf toe dat er bij het maken van de mal iets mis was gegaan en dat hij had geprobeerd er nog iets van te maken, maar dat het hierdoor alleen maar beroerder was geworden. De basis was niet goed en zou ook niet meer goed komen. Maar hij had genoeg beroepseer om te zeggen dat hij zelf ook niet een dergelijke kap zou accepteren, dus namen we ons verlies en bliezen de deal af.

Dus, Samsom……………………………………………………….