Trouw aan jezelf

13 maart 2013

Trouw aan jezelf

Trouw aan jezelf blijven en de moraal en principes waarnaar je wilt leven. Moeilijk en niet altijd mogelijk. Als de hongerdood op de loer ligt krijgt het stelen van een brood een andere lading. Zwart is niet altijd inktzwart en wit is niet altijd even smetteloos. De “stem des volks”, wie spreekt daar dan in vredesnaam, kent geen nuances. De “man in de straat” geeft voor de camera’s ongezouten zijn mening. Die is vaak van Barbertje moet hangen, of zoals in Haren, Bats. Laten we wel wezen, wat Bats vroeg was onmogelijk.

Onvoorwaardelijke steun van de gemeenteraad was na de breuk in het vertrouwen een onmogelijke eis. Project X had daarvoor een te grote impact gehad. Geschonden vertrouwen moet je terug verdienen, willen terugwinnen. Een tweede kans had hij zeker verdiend en die had hij ook gekregen. Bats heeft daar niet voor gekozen, kon dat niet opbrengen, dat verdient respect. Een punt van geheel andere orde is, zoals de Groene Amsterdammer in haar februarinummer noemt: Het verraad van de PvdA. Het gemak waarmee deze partij na de verkiezingen het rode jasje verwisselde voor een strakblauwe blazer past ook geen andere kwalificatie. De Groene citeert een socioloog die de PvdA vergelijkt met een kameleon. Fel rood tijdens de campagne en nu als coalitiepartner omarmt zij weer de liberale principes van een terugtredende overheid en het geloof in de zegeningen van de markt. Wat “Jan met de pet’’ daar van denkt, is wel duidelijk. Onze Jan krijgt de gevolgen hiervan nu rechtstreeks in de pet gegooid. Maar daar heeft deze regentenpartij geen boodschap aan. Anders is het nu er ook intern wat begint te roeren. Het Wetenschappelijk bureau van de PvdA zet grote vraagtekens bij de huidige koers van de partij. We maken ons terecht zorgen over betaalbare zorg, onderwijs, onze baan en sociale zekerheid. De Bestaansonzekerheid is weer terug. Eigen verantwoordelijkheid is een stok geworden om al degenen die niet mee kunnen komen hiermee om de oren te slaan. Werk en vakmanschap worden niet meer gewaardeerd. De denktank van de PvdA wil nu weer de dagelijkse verzuchtingen en dromen van mensen tot inzet van de politiek maken. Klinkt nog niet erg concreet. Het wordt nu tijd voor daden om het geschokte vertrouwen weer terug te winnen. Er is een herkansing. Dat moet je willen en kunnen, anders moet je gewoon zeggen wie je bent en waar je echt voor staat. Alleen dat verdient respect, anders is het inderdaad gewoon verraad!