SP stelt vragen over woekerrente gemeentelijke kredietbank

18 december 2017

SP stelt vragen over woekerrente gemeentelijke kredietbank

Foto: SP

Het tv programma Kassa heeft op zaterdag 16 december 2017 een item gewijd aan woekerrentes bij gemeentelijke kredietbanken. Ook in Assen gebeurt dit en de SP heeft hierover vragen gesteld aan het college van B&W.

Het blijkt dat er in Nederland veel gemeentes zijn die een woekerrente van 12 tot 14 procent vragen voor leningen aan mensen in financiële problemen die nergens anders terecht kunnen. Er zijn kredietbanken die, zo blijkt uit ditzelfde onderzoek, een fors lagere rente rekenen (0-5 %).
Ook Assen (de GKB) rekent een rente van 12-14%, een woekerrente dus. De sociale kredieten zijn voor mensen die bij een gewone bank worden geweigerd. De hoge tarieven zorgen dat deze kwetsbare doelgroep fors moet betalen voor een lening die nodig kan zijn voor het betalen van zorgkosten, het vervangen van een kapotte koelkast of het aflossen van schulden.

De GKB schrijft zelf: De GKB is anders dan andere banken. Wij hoeven geen winst te maken.. Wij kijken altijd of de lening voor u verantwoord is. Uw belang staat namelijk voorop, niet dat van de bank. De opdracht van de GKB is het voorkomen en oplossen van problematische schuldsituaties.

Na aanleiding van het bovenstaande heeft de SP de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Kloppen deze gepubliceerde cijfers en kunt u dit inhoudelijk toelichten?
  2. Vindt het college het juist dat onze gemeente een tarief hanteert van maximaal 14 procent?
  3. Vindt het college deze woekerrentes kloppend met de sociale missie en opdracht van de GKB?
  4. Is het college bereid deze tarieven naar beneden bij te stellen?