Armoedebeleid: SP-voorstellen overgenomen

14 maart 2014

Armoedebeleid: SP-voorstellen overgenomen

Het college kwam, na lang aandringen en twee door de SP aangevraagde debatten hierover, vandaag met een brief over het armoedebeleid in Assen. De SP wilde een aanvalsplan tegen armoede in Assen, waarin er betere oplossingen komen om armoede tegen te gaan. Zo wilden wij een uitbreiding van de bijzondere bijstand en stelde de SP voor om de meedoenpremies voor ouderen weer in te voeren. Deze waren in het begin van deze raadsperiode door het college wegbezuinigd.

Het college neemt enkele SP ideëen over. Zo liggen er nu verschillende voorstellen die het bereik en gebruik van de regelingen moet vergroten. Ook wil het college de meedoenpremies voor ouderen weer invoeren.

SP fractievoorzitter Broekema: "Dit is een goede eerste stap, het werd ook wel eens tijd, want de SP dringt al jaren aan op een uitbreiding van het armoedebeleid. En de extra rijksmiddelen om armoede tegen te gaan bleven onaangeroerd door dit college of werden gebruikt om gaten in de begroting op te vullen. Wij hebben dit consequent op de agenda gezet en bijvoorbeeld voorgesteld om de meedoenpremies voor ouderen weer in te voeren. Goed dat het college dit nu ook inziet en wil uitvoeren."

De SP wil zo snel mogelijk na de verkiezingen een debat over de voorstellen en verdere uitvoering.