Gemeente vordert zorgfietsen toch niet terug

13 december 2013

Gemeente vordert zorgfietsen toch niet terug

In de raadsvergadering van 12 december heeft SP Assen succesvol een motie ingediend om het besluit van het college om reeds verstrekte zorgfietsen per 1 januari terug te vorderen, terug te draaien. De motie werd in de raad al breed gesteund door PLOP, CDA, GroenLinks, en de fractie Duut/Prent. Wethouder Langius heeft na de eerder al door de SP gestelde vragen, gevolgd door de motie van gisteren, aangegeven dat het besluit niet goed is genomen.
De 40 mensen die al een dergelijke fiets met trapondersteuning als voorziening op basis van de WMO hadden gekregen, mogen deze alsnog behouden. Er zal voor deze groep op basis van maatwerk een fatsoenlijke afbouwregeling komen. Deze toezeggingen van de wethouder waren voor SP Assen voldoende om de ingediende motie alsnog in te trekken.

De SP kreeg de afgelopen maand via inwoners, en via het VARA-programma Kannietwaarzijn, meldingen van het invorderen van deze zorgfietsen. Dit maakte dat we hier in de raad voor in actie zijn gekomen met dit als resultaat.