SP ongerust over situatie voedselbank Assen

6 december 2012

SP ongerust over situatie voedselbank Assen

Afgelopen week ontving de raad een brief van de voedselbank Assen. De voedselbank geeft hierin aan dat ze nu gehuisvest zijn in de Venestraat, het oude Gomarusgebouw. Alles, de intakes, uitgiftes en opslag, moet daar in één ruimte plaatsvinden, namelijk in de oude fietsenkelder. De voedselbank geeft aan dat dit geen goede situatie is. Er is bijvoorbeeld geen stromend water, en koelingen moeten buiten, op de hurken, en met behulp van een jerrycan, worden schoongemaakt. Er is geen ruimte om even apart met iemand te praten, iets wat voor een zorgvuldige intake wel noodzakelijk is. We horen dat de vraag naar de voedselbank schrikbarend snel toeneemt: gemiddeld vijf nieuwe aanmeldingen per week.

Uit de brief begrijpen wij ook dat er al lange tijd overleg met de gemeente plaatsvindt om te zoeken naar een betere ruimte, maar tot op heden zonder effect. De Timp werd als mogelijke locatie gezien, maar daar zou een flinke verbouwing moeten plaatsvinden, en de huur van 1100 euro per maand is niet op te brengen. De mensen achter de voedselbank vragen niet veel. Een loods, laagdrempelig, met wat stromend water en een wc, zou al volstaan. Met alle leegstand in Assen moet dat mogelijk zijn.

De SP zou liever zien dat voedselbanken in Assen niet nodig zijn. De realiteit leert dat het bittere noodzaak is. De vrijwilligers doen belangrijk en goed werk, en veel mensen kunnen helaas niet zonder. De komende jaren zullen, zoals het er nu uitziet, steeds meer mensen gedwongen zijn gebruik te maken van instanties als de voedselbank. Afgelopen week bleek dit maar weer uit diverse onderzoeken. Steeds meer mensen komen in de armoede. In Assen zijn het 800 mensen, 200 gezinnen die gebruik maken van de voedselbank. Een enorm aantal volgens de SP. Teveel. Wij zijn van mening dat het college alles op alles moet zetten om te voorkomen dat mensen dit nodig hebben.

Een krachtige lokale aanpak en een duidelijk signaal naar Den Haag. Wij vragen van het college een vernieuwde Asser aanpak om armoede tegen te gaan omdat wij zien dat dit nu schrikbarend snel oploopt. Ook vragen wij het college om deze signalen, deze zorgen, deze verhalen aan het Kabinet door te geven. Daarnaast moet er lokaal praktisch worden gekeken om knelpunten op te lossen. De SP wil ook van het college weten hoe zij aankijkt tegen de brief van de voedselbank. Vindt het college de ruimte waar men nu in gehuisvest is acceptabel, of ziet zij net als de SP in dat dit bericht van de voedselbank serieus moet worden genomen? Is het college bereid om op korte termijn samen met de voedselbank te kijken naar geschikte en voor de voedselbank betaalbare oplossingen, en de raad te informeren over dit overleg en de aangedragen oplossingen en mogelijkheden? Zij vragen echt niet veel. En het is helaas hard nodig. Onze inzet en bijdrage als gemeentebestuur mag dan niet ontbreken.