Bezuinigingen WWB en armoedebeleid

13 januari 2012

Bezuinigingen WWB en armoedebeleid

De raad besloot donderdag over de aanpassingen die nodig zijn om te voldoen aan de bezuinigingen van Kabinet Rutte op het gebied van werk en inkomen. Maatregelen die de SP ronduit slecht vindt. Maatregelen met grote negatieve gevolgen voor onze inwoners, die bovendien idioot snel moeten worden ingevoerd.

De SP fractie gaf aan tevreden te zijn met de wijze waarop wethouder Kuin met deze kabinetsbezuinigingen omgaat. Waar het kan haalt hij het onderste uit de kan, en zoekt de grenzen van de wet op. Daarnaast zijn enkele voorstellen van de SP, om beter te monitoren en ook hier keukentafelgesprekken te gaan voeren met mensen die dit aangaat, overgenomen. Het voorstel van de SP om een MER-rapportage, minima effect rapportage te gaan invoeren, onafhankelijk uitgevoerd door het NIBUD om zo een beter beeld te krijgen van het Asser minima beleid wordt meegenomen en verder onderzocht. Daarnaast heeft de PvdA een motie met de SP en uiteindelijk ondersteund door de hele raad, minus de VVD, ingediend die regelt dat de bijzondere bijstand zo uitgebreid als mogelijk wordt ingezet en er ruimte komt om mensen die door de bezuinigingen van Rutte tussen wal en schip vallen of onevenredig hard worden gepakt tegemoet te komen. Deze motie is aangenomen.

De SP had grote kritiek op de reactie van de VVD in deze raad van Assen. De VVD reactie vond de SP ronduit beschamend. Technische aanpassingen, dat was dit, niet meer of niet minder volgens VVD woordvoerder Van De Beek.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: "Je kan en mag dit niet zo wegzetten. Dit raakt zoveel mensen in onze stad zo hard. Dat zijn geen simpele technische aanpassingen, maar harde, kille bezuinigingen. De SP heeft de reactie van de VVD afgekeurd en ze opgeroepen de komende tijd eens de oren en ogen te openen, te gaan praten met de mensen die te maken krijgen met deze bezuinigingen. Dan horen en zien ze misschien wat dit echt betekent."