SP fractie stelt vragen over WMO

17 juni 2010

SP fractie stelt vragen over WMO

Gezien de steeds verder gaande ontwikkelingen in Wmo (wet maatschappelijke ondersteuning) land, zowel landelijk als lokaal, wil de SP fractie graag een vinger aan de pols houden en duidelijkheid krijgen inzake een aantal toezeggingen. SP raadslid Aly Joustra heeft daarom schriftelijke vragen aan het college gesteld.

Op 20 mei 2010 zijn er 3 initiatief wetten van Agnes Kant op het gebied van marktwerking uit de thuiszorg door de 2de kamer aangenomen. De SP wil weten hoe het college hier uitvoering aan gaat geven en of het aanbesteden van thuiszorg, maar ook maatschappelijke opvang stopt en er gewerkt gaat worden met 1 vast basistarief voor huishoudelijke verzorging. De SP heeft hier al langer voor gepleit, nu ook de 2e Kamer dit heeft aangenomen, wil de SP dit ook snel veranderen in Assen.

Tijdens de bespreking van de notitie over zwerfjongeren, 20 mei 2010, heeft de SP fractie de wethouder uitgedaagd om lef te tonen en een pilot project te maken van een woon- en doegezin. Binnenkort komt er een publicatie uit van het onderzoek naar het starten van een woon- en doe gezin, door 2 dames van de Hanzehogeschool Groningen Social Studies in opdracht van de InitiatiefgroepGGZ-Wmo Drenthe. De wethouder heeft niet gereageerd op onze uitdaging en de SP wil weten of de wethouder naar de presentatie gaat en overweegt om van dit project , “Doen wat werkt” ,dat in Assen ontwikkeld is en al een aantal jaren werkt, een pilot project te maken. Dan kan deze formule uit gerold worden naar de rest van het land en het zet Assen eens vanuit een andere hoek op de kaart.

De zorg van de SP fractie over de opvang en begeleiding van de grote groep thuisloze jongeren ,die in de notitie niet genoemd worden, werd niet gedeeld door de wethouder. Deze jongeren zijn niet dakloos en zouden in beeld moeten zijn bij de jongerenwerkers volgens de wethouder. Assen heeft 1.3 fte aan jongeren werkers die daadwerkelijk op de straat te vinden zijn. De SP mist een visie en beleid om deze thuisloze jongeren te begeleiden zodat ze niet afglijden naar een zwervend bestaan zonder een thuis.

Tijdens de bespreking van de voorjaarsnota op wederom 20 mei 2010, heeft de SP fractie een aantal voorstellen gedaan betreffende het verbeteren van de toegankelijkheid van de Wmo voorzieningen voor mensen met (chronisch) psychische problematiek en of een GGZ geschiedenis. De wethouder bleef onduidelijk in zijn beantwoording en de SP fractie wil daarom van het college weten hoe ze tegen deze SP voorstellen aankijkt en wat ze ermee gaat doen.