SP motie aangenomen: huisbezoek norm bij (her) indicatie WMO

26 september 2008

SP motie aangenomen: huisbezoek norm bij (her) indicatie WMO

Door een motie van de SP, samen met de PVDA ingediend , wordt huisbezoek de norm bij (her)indicatie. Alleen op verzoek van de zorgvrager gebeurd dit nog telefonisch. De motie is aangenomen 19 stemmen voor en 10 tegen.

Met een huisbezoek krijgt men een veel beter en completer beeld van de ondersteuningsbehoefte. Denk hierbij aan mensen met Alzheimer, mantelzorgers en mensen met een niet zo duidelijk zichtbare beperking.

In de raadsvergadering van 18 september j.l. vroeg het college daarnaast instemming van de raad over het Klanttevredenheidsonderzoek Wmo en over de Evaluatie van de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning (Vmo).

De SP fractie was van mening dat het klantentevredenheidsonderzoek volgend jaar anders moet, met een duidelijker vraagstelling, en wil dat de Wmo-raad bij de voorbereiding worden betrokken. Dit zodat we een onderzoek krijgen dat goed inzicht geeft in uitvoering en ontwikkeling van de Wmo.

De SP was ook van mening dat je pas wanneer je de verhalen van de mensen achter de cijfers kent, de gemeente kan spreken over een inhoudelijk analyse van de prestatie gegevens. Wat betekent het voor de 8,5% van de mensen die nu geen huishoudelijke zorg meer krijgen of voor de mensen die eerst huishoudelijke hulp 2 kregen en nu huishoudelijke hulp 1.
Betekent dit dat dit college de signalering in de prullenbak heeft gegooid?? En wat betekent het voor al die mensen die in de thuiszorg werken tegen een steeds lager salaris en belabberde arbeidsvoorwaarden?

De SP deed een oproep aan de coalitie partijen om hun partijen die tenslotte ook de regering vormen de megasalarissen van zorgmanagers aan te pakken.

Dan kun je de zorg betaalbaar houden en dat niet doen door scherper te indiceren en minder uren zorg. De PVDA, CDA en CU gaven helaas geen gehoor aan deze oproep.

De SP had het beloofd, we komen deze vergadering met verbetervoorstellen voor de Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning.
Het waren niet de 20 amendementen van een jaar geleden maar 2 moties die de lading dekken van wat de SP en velen met ons willen bereiken met de Wmo.
De eerste motie had als onderwerp de kern van de Wmo:
“De beperkingen die iemand ondervind op zodanige wijze te compenseren dat normaal functioneren en deelname aam het maatschappelijke verkeer mogelijk is”.
Er is een werkgroep bezig om de model verordening van de VNG, die ook Assen heeft gebruikt als voorbeeld verordening aan te passen aan de kern van de Wmo zoals hierboven beschreven.
De SP was van mening dat Assen zich als pilot gemeente moest aan melden en het hierover verschenen document van de werkgroep als werkdocument moest gebruiken om de verordening aan te passen en dit over 1 jaar te evalueren.
De wethouder en een meerderheid van de raad was dat niet van plan. Ze wachten de pilots en uitkomsten af , w.s. 2010, voor ze zelf aan de slag gaan om de verordening aan te passen. Deze motie is dus verworpen.

De 2de motie had als doel om mensen met een psychosociale ondersteuningsvraag , deze ondersteuning in zowel natura als PGB te bieden.
Doordat de regering deze vorm van ondersteuning per 1-1-2008 uit de AWBZ heeft gegooid en de gemeente het pas per 1-1-2009 hoeft te compenseren, worden deze aanvragen dit jaar afgewezen.
De SP is van mening dat het college deze vorm van ondersteuning wel moet bieden, vanuit de compensatie plicht.
De wethouder was van mening dat het zorgkantoor via de thuiszorg organisatie deze vorm nog steeds aanbied en is dus niet van plan om dit overgangsjaar te overbruggen, 2009 word volgens hem ook nog een overgangsjaar.
Het CDA en de PVDA zijn wel van mening dat er maatwerk geleverd moet worden voor deze mensen, maar ondersteunden de motie niet.
De motie is verworpen met 2 voor (SP) en 27 tegen.

Dus met 1 motie aangenomen zijn we een klein stapje verder in het proces van de Wmo aanpassen aan de ondersteuningsvraag en niet andersom.