SP wil duidelijkheid over extra geld armoedebestrijding

14 maart 2008

SP wil duidelijkheid over extra geld armoedebestrijding

Om te bereiken dat meer kinderen uit arme gezinnen kunnen deelnemen aan sport, cultuur of andere activiteiten, stelt het kabinet in 2008 en 2009 jaarlijks 40 miljoen euro beschikbaar. Zoals het er nu naar uitziet ontvangt de gemeente Assen € 186.000,--,. De SP fractie is blij met dit extra geld en heeft het college direct om duidelijkheid gevraagd over hoe dit wordt ingezet.

Staatssecretaris Aboutaleb wil met de gemeenten convenanten afsluiten over de inzet van gemeenten en kabinet om armoede het aantal kinderen dat maatschappelijk niet meedoet om redenen van armoede te laten afnemen. Omdat één van de speerpunten van de SP , maar ook dit college, het armoedebeleid is, is de SP van mening dat het college bedoeld convenant dient te sluiten en het geld hiervoor dient te oormerken zodat het ook echt wordt gebruikt voor armoedebestrijding.
De SP wil daarom van het college weten of er inmiddels al een convenant is afgesloten en wat daarin is afgesproken. De SP wil dat het college het extra geld oormerkt en wil horen met welke extra maatregelen het college denkt de armoede en het “niet mee kunnen doen” onder kinderen aan te pakken. Ook wil de SP van het college horen wanneer de extra maatregelen aan de raad worden voorgelegd.

zie hier voor schriftelijke vragen