SP komt met 5 concrete verbetervoorstellen armoedebeleid

19 juni 2007

SP komt met 5 concrete verbetervoorstellen armoedebeleid

De SP fractie komt tijdens de raadsvergadering van aanstaande donderdag met een 5-tal verbetervoorstellen voor het armoedebeleid. De SP wil voor deze plannen (en voor o.a. de plannen die later dit jaar verder worden uitgewerkt in b.v. het meedoenpact) een miljoen euro reserveren specifiek voor armoedebeleid uit het begrotingsoverschot van 2006 van 4,6 miljoen euro.

Zowel het armoedebeleid als de jaarrekening 2006 staan as. donderdag op de agenda. Tijdens de behandeling van de jaarrekening wordt er gesproken over de verdeling van het overschot van 4,6 miljoen euro. Tijdens de behandeling van het armoedebeleid komt de SP met de 5 verbetervoorstellen die volgens de partij minimaal noodzakelijk zijn.

Assen kent tot op heden geen witgoedregeling voor minima. In Assen moeten mensen als bijvoorbeeld hun wasmachine kapot is lenen bij de kredietbank waardoor er onnodig schulden ontstaan. Binnen de WWB is het echter mogelijk om dit soort zaken als “gift” te verstrekken. Staatssecretaris van Sociale Zaken Aboutaleb (PvdA) heeft in de Tweede Kamer gezegd dat gemeenten minder gebruik moeten maken van de zogenaamde “leenbijstand”, en dat hij hierover met gemeenten in gesprek gaat. Met dit voorstel kan Assen hierop vooruit lopen. De SP wil dan ook dat er een laagdrempelige witgoedregeling voor minima komt en dient daarvoor een motie in.

De SP wil daarnaast dat er een actieplan komt gericht op de bejegening van klanten door de ISD. Dit is hard nodig omdat er enorm veel klachten zijn van mensen die zich verkeerd behandeld voelen door de ISD. Het actieplan moet in ieder geval bestaan uit trainingen en cursussen voor medewerkers en stages bij organisaties als de UBA en Budgetsupport.

Ook pleit de SP voor een snelloket bijstand waar mensen zonder maanden durende procedures snel een (bijzondere) bijstandsuitkering kunnen krijgen. Met een snelloket kan er binnen 3 dagen procedurearm een uitkering verstrekt worden. Zo worden verdere financiële problemen voorkomen. Achteraf vindt dan de controle en toetsing plaats.

De SP wil daarnaast concreet vastleggen dat er in Assen een formulierenbrigade komt. Deze formulierenbrigade moet mensen actief benaderen, thuis opzoeken om hen te wijzen op hun rechten en te helpen met het aanvragen van voorzieningen. Daarnaast wil de SP een vereenvoudiging van de aanvraagformulieren voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen.

De raadsvergadering vindt plaats op donderdag 21 juni en begint om 19.30 uur.