Schriftelijke vragen over invoering WMO

28 oktober 2006

Schriftelijke vragen over invoering WMO

SP raadslid Aly Joustra heeft afgelopen week schriftelijke vragen gesteld aan het college over de invoering van de WMO. Door recente berichten in de media over oa. de aanbesteding van huishoudelijke zorg, is de SP bezorgd over de gang van zaken in Assen.

Aly Joustra: "Ik wil van het college horen of de aanbestedingsprocedure al is afgerond en wie als "winnaar" uit de bus is gekomen. Dit kan grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld medewerkers van Icare, die op dit moment 90% van de huishoudelijke zorg in Assen verzorgen. Als de gemeente een contract afsluit met een andere partij, wat bijvoorbeeld in Zwolle is gebeurd, dan breekt voor deze mensen een uiterst onzekere tijd aan, omdat zij wellicht hun baan verliezen, of alleen als oproepkracht aan het werk mogen. Wij willen graag horen of het college ook garant staat zodat die werknemers perspectief op continuïteit van werk houden, onder dezelfde arbeidsvoorwaarden als op dit moment."

De SP fractie is ook erg benieuwd hoe het staat met de scholing van de medewerkers die straks het WMO loket gaan bemensen. Ook maakt de SP zich zorgen over het "interactieve traject", met de burgers, de isnpraak dus, over het WMO beleidsplan. Dit staat namelijk gepland in de zomer van 2007. We hebben afgelopen zomer gezien dat dit niet goed is verlopen. De belangengroepen kregen te weinig tijd om te reageren, er lag een grote tijdsdruk wat leidde tot te weinig tijd om zorgvuldig te kunnen werken. Daarom pleiten de SP voor verschuiving van het inspraaktraject.

De SP is de enige partij geweest in de Asser gemeenteraad die tegen de WMO verordening heeft gestemd en met veel aanpassingen en alternatieven is gekomen. We hebben duidelijk aangegeven een vinger aan de pols te houden.Deze vragen zijn hier een eerste voorbeeld van, en we zullen de invoering nauwlettend in de gaten blijven houden.

De vragen kun je hieronder lezen.

Van: SP fractie Aly Joustra
Aan: Het college van burgemeester en wethouders
Betreft: Schriftelijke vragen in het kader van de invoering van de Wmo en in het verlengde daarvan de aanbesteding van de huishoudelijke verzorging.

Assen 26-10-2006

Geacht college,

Door recente ontwikkelingen zoals vermeld in de diverse media, wil ik namens de SP fractie de volgende vragen stellen:

1. Is de aanbesteding voor huishoudelijke verzorging al afgerond, en zo ja welke bedrijven zijn door de gemeente Assen uitgekozen?
  2. Op grond van welke overwegingen en gunningcriteria zal de uitverkiezing plaatsvinden / heeft de uitverkiezing plaatsgevonden?
  3. Heeft de gemeente Assen helder hoeveel mensen er in aanmerking komen voor HV1 dan wel HV 2?
  4. Wat zullen de tarieven zijn voor HV1 en HV 2?
  5. Wanneer de huidige grootste aanbieder van die zorg, Icare, het contract niet gegund wordt, hoeveel medewerkers zullen er dan werkloos worden en wil de gemeente Assen dan garant staan dat die werknemers perspectief op continuïteit van werk houden volgens het principe van "werknemer volgt werk" tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden als op dit moment?
  6. Wanneer er al met ander/nieuw personeel gewerkt gaat worden welke zullen dan de minimale opleidingseisen zijn waaraan deze werkers moeten voldoen om verantwoorde zorg te kunnen bieden?
  7. Volgens het nieuwe systeem gaat er veel meer versnippering in de aanbieding van zorg optreden, iemand voor het huishouden, een ander voor de verzorging en nog weer iemand anders voor bijvoorbeeld de administratie. Hoe verhoudt zich dit in relatie tot het bieden van goede kwaliteitszorg aan een groep van per definitie kwetsbare' mensen in onze samenleving?
  8. Is de gemeente het eens met de Staatssecretaris die aangeeft dat wat haar betreft een zorgvuldige invoering belangrijker
    is dan het halen van de datum van 1 januari 2007 en dat in die tussentijd de huidige zorgaanbieder die verzorging blijft bieden?
  9. Heeft de gemeente helder hoe in geval van wijziging van zorgaanbieder een goede overdracht zal plaatsvinden?
  10. Hoever staat het met de inrichting van het Wmo-loket en de opleiding van de daartoe aangewezen ambtenaren?
  11. De SP-fractie heeft in een eerder stadium gepleit voor loketmedewerkers die affiniteit hebben met de (toekomstige) afnemers van zorg in het kader van de WMO, is daar rekening mee gehouden bij het aanstellen/aanwijzen van die loketmedewerkers?
  12. Het is de SP-fractie opgevallen dat het 'interactieve traject' met burgers en raad aangaande het WMO-beleidsplan wederom
    gepland staat in de vakantieperiode van 2007 net als er in de vakantieperiode van 2006 de Wmo-verordening gepland stond, hetgeen leidde tot onvoldoende inspraakmogelijkheden en een tijdsdruk om zorgvuldig te kunnen werken. Is het college genegen om tot een goede inspraak te komen bij het 'interactieve traject' het tijdspad daaromtrent te veranderen?

Met belangstelling kijken we uit naar uw beantwoording, gezien het belang van de zaak zou een beantwoording op korte termijn door ons zeer op prijs gesteld worden.

Namens de SP-fractie, Aly Joustra.