Vragen over internetprogramma "bereken je recht" voor minima

4 juli 2006

Vragen over internetprogramma "bereken je recht" voor minima

Afgelopen week heeft de SP fractie in de media gelezen dat de gemeente Goirle een internetprogramma heeft ontwikkeld waar mensen met een paar muisklikken te weten kunnen komen op welke voorzieningen voor inkomensondersteuning ze recht hebben. De SP fractie is erg blij met een programma als dit, en het zou goed zijn wanneer dit ook in Assen mogelijk wordt.

Het is belangrijk dat mensen zelf snel en simpel kunnen opzoeken waar ze recht op hebben. Ook is het van belang dat niet-gebruik van voorzieningen wordt tegen gegaan en het is een taak van de gemeente om mensen zo goed en breed mogelijk te informeren over deze voorzieningen. SP gemeenteraadslid Jan Broekema heeft daarom enkele vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld. De SP fractie is erg benieuwd naar de mening van B&W over dit internetprogramma.

Jan Broekema: "Het zou mooi zijn als in Assen ook een soortgelijk programma komt. Er blijven nog te veel voorzieningen ongebruikt omdat mensen simpelweg niet weten dat ze er recht op hebben. Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Deze voorzieningen zijn in het leven geroepen om deze mensen te ondersteunen. Wanneer dit niet wordt gebruikt omdat het bijvoorbeeld te moeilijk is erachter te komen waar je recht op hebt, je dus niet voldoende wordt geïnformeerd, is dit doodzonde. Een internetprogramma als dit kan kan een goede oplossing zijn. Daarnaast moeten mensen ook op andere manieren worden geinformeerd, niet iedereen heeft natuurlijk de beschikking over internet. Ik heb aan het college gevraagd of zo'n programma ook in Assen gaat komen en wanneer mensen hier dan gebruik van kunnen maken."

Ook wil de SP fractie weten op welke manieren het college momenteel het niet-gebruik van voorzieningen tegen gaat en mensen informeert en wat de concrete plannen zijn om dit te verbeteren. Voor de schriftelijke vragen klik hier.