Assen: opgeleukt of verneukt

22 mei 2003

Assen: opgeleukt of verneukt

Spreekstuk van Marijke tijdens de bespreking voortgangsnota. Met behulp van het project "Assen Koerst" is de mening gevraagd aan Assenaren over hun stad. Twee jaar geleden mochten assenaren hun wensen formuleren en vorige maand werden de inwoners nogmaals gevraagd naar hun ideeën over de stad. De behandeling van de voortgangsnota (tussentijdse evaluatie van de financiële plannen) was ook gebaseerd op de koers zoals de Assenaren zelf hebben aangegeven. Allemaal prima, die inspraak van burgers, en ook de realisering van de wensen zoals voorgesteld in de voortgangsnota. De SP kon alleen maar instemmen met geld voor nieuwe sportaccommodaties, (ver)bouw scholen, stadsvernieuwing, woningbouw enz.

Voor 2003 is dan ook zo'n 5 mln euro uitgetrokken. Waarom dan toch niet instemmen met de voortgangsnota? Er was geen extra geld beschikbaar voor de verwezenlijking van de plannen, dus "Oud voor nieuw". Er moest dus een paar miljoen worden bezuinigd op andere zaken. En daar had de SP moeite mee. Bezuinigingen op maatschappelijk werk, op speciale begeleiding op scholen, op de bibliotheek en op alle subsidies. Bovendien een verhoging van de huur op sportaccommodaties. Allemaal bezuinigingen op sociaal/maatschappelijk terrein.

Een motie tegen de verhoging van de huur van sportaccommodaties, haalt het niet. Argumenten: moeten de verenigingsbesturen maar eens in actie komen om ergens geld vandaan te halen (hebben zij anders niet te doen dan achter sponsors aan te lopen?) en mensen met een kleine beurs kunnen via de reductieregeling korten krijgen op contributies(de reductieregeling wordt met de nieuwe wet op de bijstand afgeschaft!)

Jammer, jammer van die eenzijdige informatie en de gemiste kans om de inwoners van Assen werkelijk mee te laten denken over hun stad. Maar dan: wat wil en wat wil je ervoor laten.