SP pleit opnieuw voor moratorium voor windmolenparken in Drenthe en Groningen

7 oktober 2019

SP pleit opnieuw voor moratorium voor windmolenparken in Drenthe en Groningen

Foto: DvhN

Wat de SP al aan zag komen is gebeurd. Aktievoerders in Oost-Drenthe lijken ten einde raad en hebben het recht in eigen hand genomen.

Doordat de diverse overheden het gebrek aan draagkracht onder de bevolking zijn blijven negeren, worden er bedrijven bedreigd om af te zien van deelname aan de bouw van windmolens. En er zijn acties gevoerd tegen die bewoners die van de opbrengst van wind energie gaan profiteren. Hoewel de SP begrip heeft voor het verzet tegen de windmolens kunnen gewelddadige acties volgens ons natuurlijk niet worden goed gekeurd.
Maar de manier waarop de landelijke en regionale overheden de tegenstanders hebben geschoffeerd, kan de SP niet negeren.

Het kan nog steeds anders.

Er zijn windmolens die met een masthoogte van 100 meter een
vergelijkbare hoeveelheid stroom opwekken, in plaats van de molens van 210 meter, die in de huidige plannen staan.
Deze molens kunnen dichter bij elkaar worden geplaats en de afstand tot de woonhuizen in het gebied kan worden vergroot. Zo kan er meer rekening worden gehouden met de bewoners als het gaat om de plaats van die windmolens. Overlast door slagschaduw en geluid worden met deze molens geminimaliseerd.
Er kunnen een aantal minder molens worden geplaatst. Dat compenseren we door een kleine extra heffing te leggen op de opbrengst van de windmolens. Die opbrengst gaan we gebruiken voor zonnepanelen op woonhuizen van particulieren en bedrijven.

De SP Assen roept alle afdelingen in Nederland, en de fracties van 1e en 2e kamer , en alle fracties in de provinciale staten dit moratorium te ondersteunen.

(door Hayo Kuilman)