SP gaat opnieuw meebesturen : Dichtbij en Daadkrachtig

16 juni 2022

SP gaat opnieuw meebesturen : Dichtbij en Daadkrachtig

Foto: SP

Er is een bestuursakkoord gesloten tussen Stadspartij PLOP, ChristenUnie, AssenCentraal, VVD en de SP. De SP gaat de komende jaren in het college aan de slag met een ambitieus en sociaal akkoord. De ledenvergadering van de SP stemde maandagavond al unaniem in met de plannen en met de voordracht van Jan Broekema als SP wethouder.

Dichtbij en daadkrachtig heet het akkoord. De komende jaren wordt ingezet op een overheid die dichtbij inwoners staat, die de verbinding zoekt, mensen serieus neemt en waarbij veel meer dichtbij, in de wijken, wordt georganiseerd. Een aantal voorbeelden van belangrijke verbeteringen:

• We voeren basisbanen structureel in
  • We verkorten wachtlijsten in de sociale huur en gaan versneld bouwen
  • We bouwen 30% sociale huur en daarbovenop ook meer sociale koop
  • We trekken extra geld uit voor armoedebestrijding en het eerder signaleren van schulden (475k voor de eerste jaren)
  • We investeren in jongeren en trekken 1 miljoen uit voor nieuwe ideeën en goede plannen
  • We gaan leegstand tegen, voeren zelfbewoningsplicht in en verbeteren kamerbewoning
  • We maken 4 miljoen vrij voor preventie in de wijk
  • Wanneer de meedoen regeling voor volwassenen met weinig inkomen goed werkt kunnen we hier na evaluatie een vervolg aan geven
  • We gaan veel meer werken vanuit de wijken. Hier maken we 500.000 structureel per jaar voor vrij
  • We gaan met energie aan de slag, dichtbij, concreet inwoners ondersteunen met meer collectieve mogelijkheden en goede ondersteuning. Hier zetten we 650.000 per jaar voor in
  • We investeren in sport en spelen in de wijk, door investeren in het Sportakkoord en in speelplekken

Jan Broekema wordt wethouder van Zorg (jeugd&wmo), Welzijn, Diversiteit, Jongeren, Preventie, inwoners en Participatie, Wijkgericht werken, P&O, Publieke Dienstverlening en Dierenwelzijn.