Manifestatie tegengas kleine gasvelden in groningen

9 december 2018

Manifestatie tegengas kleine gasvelden in groningen

Diverse actiegroepen zullen op 13 december in Groningen gezamenlijk protesteren tegen de gaswinning in het Noorden, metname tegen de hervatting en of verhoging van de winning in kleinere gasvelden. De SP afdeling Assen roept leden en niet leden op deze manifestatie te ondersteunen door op 13 december massaal aanwezig te zijn in Groningen.

Om het productie verlies uit het grote Groningen veld te compenseren heeft Minister Wiebes (economische zaken en klimaat) op 14 november bekend gemaakt dat hij groen licht geeft voor gaswinning in o.a. Noord Drenthe. Dit ondanks verzet tegen deze gaswinning van zowel inwoners, als politiek in de gemeente Assen, Tynaarlo, Aa en Hunze en Noorderveld en de provincie Drenthe.
Begin 2014 is er al een beving geweest van 2.0 op de schaal van Richter in Eleveld/Geelbroek.
Men vreest voor schade aan de woningen zoals in Groningen.
Onderzoek sluit meer en eventueel zwaardere bevingen niet uit.

Ook actiegroepen uit ander regio’s hebben zich aangesloten bij de manifestatie om tegen de gaswinning te protesteren, bijvoorbeeld om de rechtszaak tussen gasbedrijf Vermilion en de Gemeente Opsterland, die ’s morgens plaats vindt, onder de aandacht te brengen

Dus kom op 13 december naar het Guyot plein in Groningen tussen 12:00 - 14:00 uur, en neem je (rode) hesje mee.
Laat je zien en laat je horen!

(Door Ben Schelleman, voorzitter SP afdeling Assen)