SP voorstel aangenomen: Asserbos & natuur wordt niet verkocht.

13 november 2017

SP voorstel aangenomen: Asserbos & natuur wordt niet verkocht.

De gemeente gaat het Asserbos en andere natuurterreinen niet verkopen. Dat besloot de gemeenteraad donderdag na een motie van de SP.

Het college wilde een voorstel indienen om ruim 400 hectare natuur zoals het Asserbos, Twijfelveld, beekdal De Messchen, het Amelterbos, landgoed Valkenstijn en een aantal parken van de hand te doen, met name vanwege de kosten van het onderhoud.

Fractievoorzitter Jan Broekema: ”Het bos moet van de Assenaren blijven. Zij zijn trots en blij met het vele groen in de stad. Over hoe en wie het beheer ervan doet kunnen we nadenken, dit moet en kan beter, maar het groen is een kerntaak van de gemeente en hoort in handen van Assen te blijven.”

Tijdens de begrotingsvergadering werd een ander SP voorstel (aansluiten bij project Steenbreek, voorkomen wateroverlast en versterken biodiversiteit) overgenomen, werd toegezegd dat Assen de regie over de CityLine (lokaal busvervoer) houdt en dit voorstel van de SP wordt aangesloten op 9292ov voor een beter gebruik. Daarnaast steunde de SP een voorstel voor een beter beleid op laaggeletterdheid wat hierdoor werd aangenomen en nam de raad een GL/SP motie aan tegen plastic waterflesjes in het stadhuis.