SP over Outlet bij TT: gevaarlijk experiment waar we niet aan moeten beginnen

20 oktober 2017

SP over Outlet bij TT: gevaarlijk experiment waar we niet aan moeten beginnen

Foto: DvhN

De raad van Assen sprak opnieuw over plannen voor een Outletcentrum bij het TT-circuit. De SP is, en blijft tegen. De fractie blijft het een slecht plan vinden om 20.000 m² winkeloppervlak ver buiten de stad bij te bouwen. De SP gelooft niet in het en/en verhaal. De consument kan zijn geld maar een keer uitgeven.

In het hele land worden afspraken gemaakt om het aantal m² winkeloppervlakte verminderen. Ook in Assen staan al heel veel winkels leeg en ons centrum is allesbehalve compact.

SP raadslid Dekker: "Het zal zelfs zonder een FOC al heel veel moeite kosten om al die lege plekken in de stad te vullen en een compacter centrum te krijgen. De SP blijft gaan voor volledige inzet op de binnenstad en stemde tegen het voorstel.

Lees hier de bijdrage van de SP fractie:

Dit raadsvoorstel vraagt of wij ervan overtuigd zijn dat het college de randvoorwaarden voor het FOC op een goede manier in gaat vullen. Het is met name aan de opstellers van de motie om daar een oordeel over te vellen. Wij hebben niet ingestemd met de motie omdat we het een slecht plan vinden om 20.000 m² winkeloppervlak ver buiten de stad bij te bouwen.

Over de nagekomen brief vragen wij ons af of er voor het FOC wel een apart bestemmingsplan door de raad vastgesteld gaat worden of dat het FOC wordt opgenomen in het TRZ omgevingsplan. Ik heb hier technische vragen over gesteld maar ben nog niet gerustgesteld. Hoor graag op dit punt nog even een reactie van de wethouder. Houdt het laatste ook in dat de Provincie geen toestemming meer hoeft te geven?

Voorzitter, de SP vindt het helemaal prima dat we in de toeristisch recreatieve zone ontwikkelingen als schaatsen, racen, springen, zwemmen, karten, mountainbiken en paintballen mogelijk maken. Maar een tweede winkelgebied toestaan op 7 km buiten de stad dat is een gevaarlijk experiment waar we niet aan moeten beginnen.

We geloven niet in het en/en verhaal. De consument kan zijn geld maar een keer uitgeven. In het hele land worden Retail deals gesloten om het aantal m² winkeloppervlak te verminderen. Ook in Assen staan al heel veel winkels leeg en ons centrum is allesbehalve compact. Het zal zelfs zonder een FOC al heel veel moeite kosten om al die lege plekken in de stad te vullen en een compacter centrum te krijgen.

Voorzitter, de afgelopen weken is dit hele dossier veranderd in een griezelige loopgravenoorlog. Met als klap op de vuurpijl het bericht in het DvhN dat Cor Molenaar, vanwege zijn enquête op Facebook, tot twee keer toe met de dood bedreigd is. Ik hoop dat er door dhr. Molenaar aangifte is gedaan want dit is verschrikkelijk. Ik zou van de burgemeester willen horen of het zo is, zoals dhr. Molenaar vandaag stelt, dat de gemeente ook is bedreigd en wat daarmee is gedaan.

Tot slot hoop ik oprecht dat een volgend college in staat is om dit dossier op een goede manier af te ronden. Ik hoop dat de binnenstad weer tot leven komt en er in de TRZ plannen worden ontwikkeld die geen schadelijke gevolgen hebben voor de toch al kwakkelende winkelgebieden in Assen en omgeving.