Voorjaarsnota: SP wil huishoudelijke hulp terug en geld sociaal domein oormerken

14 juli 2017

Foto: bron

Afgelopen week sprak de gemeenteraad van Assen over de jaarrekening 2016 en voorjaarsnota 2017. De SP diende 2 voorstellen in: huishoudelijke hulp moet terug in de WMO als maatwerkvoorziening en geld dat voor het sociaal domein is bedoeld moet daar ook voor ingezet worden.

SP fractievoorzitter Broekema: “Als het gaat om de centen en de verantwoording over 2016 zijn we ons rot geschrokken. Wanneer je over 2016 in totaal 10,9 miljoen euro overhoud aan zorggeld, meer dan 12,5 % van het totaal aan ontvangen geld dan is er iets niet goed gegaan.”

Hoe kan dit, en vooral: hoe gaan we dit geld wat bedoeld is voor mensen die zorg nodig hebben, voor kwetsbare groepen inwoners, op een goede manier inzetten wilde de SP weten. De SP diende een voorstel in om dit geld te reserveren zodat het niet naar de algemene middelen gaat en verdwijnt en aan bv. lantarenpalen kan worden uitgegeven. Hiervoor was in de raad helaas geen steun.

De SP wilde daarnaast de huishoudelijke hulp terug. Broekema: “Assen heeft een officiële waarschuwing van de regering aan de broek. Als het om de huishoudelijke hulp gaat houdt Assen zich niet aan de wet. Zoals de SP al sinds de afschaffing van de huishoudelijke hulp als maatwerkvoorziening heeft bepleit: dit moet terug." Alleen de PvdA, GroenLinks en OpAssen steunde dit voorstel.

Daarnaast diende de SP samen met andere partijen (of steunde) voorstellen in voor gasloos bouwen, voor duurzame woningisolatie, voor zonneleningen en startersleningen. Het voorstel voor gasloos bouwen en zonneleningen werd aangenomen.