SP wil hele Asser bevolking mobiliseren tegen de gaswinningsplannen

3 juni 2017

SP wil hele Asser bevolking mobiliseren tegen de gaswinningsplannen

Foto: SP

Tijdens de raadsvergadering riep de SP op om de Asser bevolking te mobiliseren. De fractie wil dat er een publieksvriendelijke zienswijze in de berichten van de Brink geplaatst wordt. Op die manier kunnen inwoners zelf op een makkelijke manier een zienswijze indienen en naar Den Haag sturen. Tot 19 juni kunnen inwoners een zienswijze indienen. Op 14 juni komt de makkelijke versie voor de inwoners beschikbaar via de website van de gemeente en via de Berichten van de Brink.

Lees hier de bijdrage van Alie Dekker:

Ik ben trots op deze raad dat we de gaswinning onder onze gemeente uitgebreid in het openbaar bespreken. Ik ben ook trots op de adviezen en nu de zienswijzen die door een grote groep deskundige ambtenaren is geschreven. Het is nieuw en zeker geen dagelijkse kost voor lokale overheden en waterschappen. Ik ben zeker ook trots op de bewoners van Marsdijk die in actie zijn gekomen en naar Den Haag zijn gegaan om handtekeningen aan te bieden. Ik ben trots op die samenwerking maar ook teleurgesteld in de Provincie dat ze niet samen met de gemeenten en waterschappen optrekt. De SP in de Provinciale Staten heeft daarom deze week het college vragen gesteld. Steunen ze ons of niet?

Voorzitter, als al dat harde werk en de goed beargumenteerde zienswijzen voldoende waren om de gaswinning onder Assen te stoppen dan hoefde ik me nu geen zorgen te maken. Dan kunnen we rustig achterover leunen en afwachten. Maar het is niet genoeg en we kunnen en mogen als raadsleden niet achteroverleunen na het vaststellen van deze zienswijzen. Die strijd gaan we met één brief vanuit de Noordersingel, hoe goed die ook is geformuleerd, niet winnen.

Voorzitter ik denk dat we de hele Asser bevolking moeten mobiliseren. Marsdijk is al gemobiliseerd doordat in het veld Vries-Zuid nu al gas gewonnen wordt vanwege een nog bestaande vergunning. Dit winningsplan gaat natuurlijk niet alleen over Marsdijk maar over heel Assen. Je hoeft het plaatje van de velden maar voor de geest te halen om te zien dat onze hele gemeente geraakt gaat worden door de gaswinning.

Hoe worden we dan geraakt door de gaswinning? Voorzitter, ook al komt er nooit een aardbeving. Ook al daalt de bodem hier niet, we worden toch geraakt. Als de minister besluit om hier gas te gaan winnen worden we van de een op de andere dag één groot gaswinningsgebied. Wat doet dat met onze inwoners? Wonen ze hier dan nog prettig? Komen er nieuwe inwoners naar onze stad? Wat doet dat met potentiele investeerders? Ga je je bedrijf in een gaswinningsgebied vestigen? Hoe aantrekkelijk ben je dan nog als gemeente? Ik hoop oprecht dat alle fracties zich dat goed realiseren vanavond.

Voorzitter, we hebben een motie waarmee we onze inwoners oproepen massaal een zienswijze in te dienen. Assen heeft 30.000 huishoudens. Ik hoop dat er in elk huishouden minimaal 1 persoon is die een zienswijze gaat indienen. Dat zou dan potentieel 30.000 zienswijzen opleveren. We weten zelf dat het niet eenvoudig is zoiets te formuleren. Daarom kunnen we het stuk wat we vanavond bespreken aan onze inwoners voorleggen via onze website en de berichten van de Brink. We moet en het zo eenvoudig mogelijk maken. Het moet uitprinten of uitscheuren, ondertekenen en opsturen zijn.

Voorzitter tot slot. Als volksvertegenwoordigers in deze raad kunnen we namens onze inwoners besluiten nemen. Normaal gesproken zou dat voldoende moeten zijn. Maar voorzitter, dit is geen normale situatie. De raad van Assen heeft nu de hulp van al onze inwoners nodig. Vandaar de volgende motie….deze wordt mede ingediend door GroenLinks en het CDA.