Waar zijn de 46 miljoen Sensorsubsidie gebleven?

31 maart 2017

Waar zijn de 46 miljoen Sensorsubsidie gebleven?

De SP Assen vindt dat de raad verantwoording af moet leggen en ook moet leren van het feit dat Assen zich volledig heeft vertild aan de ontwikkeling van een sensorcluster. De fractie betreurt dat er 46 miljoen Sensorsubsidie is verdampt. Er is volgens de SP genoeg gemeenschapsgeld in sensoren gepompt en wil daarom geen vervolgstappen zetten in de sensorontwikkeling.

Lees hier de bijdrage van Alie Dekker:

Er is een meerderheid in de raad die heeft aangegeven geen cent meer in Sensor te willen steken. Het is de bedoeling van dit raadsvoorstel dat de raad tzt voorstellen krijgt om op een of andere manier weer betrokken te worden bij sensorontwikkeling. We vinden het prima dat onderwijsinstellingen en private partijen daarmee aan de slag gaan maar vanuit dit huis moet wat ons betreft het signaal duidelijk zijn. Geen cent meer naar sensorontwikkeling. Er is 46 miljoen aan subsidie verstrekt. Me dunkt dat er genoeg gemeenschapsgeld in sensoren is gepompt.

Ik kan me ook zo voorstellen dat een meerderheid in de raad zich afvraagt waar die 46 miljoen sensorsubsidie is gebleven. Wat hebben we zitten doen met al die poen?

Er zijn geen banen bijgekomen, er zijn geen private investeringen uitgelokt, er is geen bedrijf bijgekomen. Het enige tastbare is een glasvezelnetwerk met daaraan verbonden 200 sensoren en een verkeersmanagementsysteem.

Stel nu dat, grove schatting, dat dit 4 miljoen waard is. Waar zijn dan die andere 42 miljoen aan uitgegeven? We moeten verantwoording afleggen maar zeker ook leren van het feit dat we ons volledig vertild hebben aan de ontwikkeling van een sensorcluster.

Dus voorzitter, geen ‘verdere uitwerking van de elementen die verband houden met sensorontwikkeling’ zoals dit raadsvoorstel beoogd. Eerst maar eens leren van dit fiasco. Hoe verdrietig het ook allemaal is dat er 46 miljoen is verdampt. Er is volgens ons genoeg gemeenschapsgeld in gepompt.