SP: Gemeente Assen handelt in strijd met regels rond WMO

7 december 2015

SP: Gemeente Assen handelt in strijd met regels rond WMO

Foto: Martin van Rijn / 2015 YouTube

De gemeente Assen houdt zich volgens de Asser SP fractie niet aan de regels rond de Wet op de Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Na eigen onderzoek en een brief van staatssecretaris van Rijn hierover trekt de SP opnieuw aan de bel.

De SP heeft de afgelopen periode steekproefsgewijs getest hoe de gemeente Assen omgaat met zorgmeldingen die bij hun binnenkomen. Er zijn steeds dezelfde vragen gesteld: ik heb problemen en denk misschien huishoudelijke hulp nodig te hebben. Kunt u me verder helpen?”

Consequent werd door de gemeente - zonder te vragen naar de aard van de problemen en de reden tot dit verzoek - aangegeven dat je hiervoor niet bij de gemeente moest zijn maar je je moest wenden tot een particuliere zorgaanbieder. Het is een algemene voorziening die je zelf moet regelen en betalen.
Wel werd er uitleg gegeven over de financiële afwikkeling en mogelijkheden tot tegemoetkoming. Op de vervolgvraag of er dan geen verder onderzoek nodig is, of een gesprek, werd afwijzend geantwoord. Je moest maar in gesprek met de zorginstelling.

En dat, zo constateerde ook de staatssecretaris, is regelrecht in strijd met de WMO-regelgeving. De SP heeft veelvuldig aangegeven het absoluut niet eens te zijn met het beleid rondom de WMO in Assen. We hebben geprobeerd dit te veranderen, waarvoor helaas geen steun bij het college en in de raad was. Maar hieruit blijkt nu ook nog iets anders: de gemeente Assen houdt zich niet aan de wet.

Na aanleiding van de brief van Van Rijn en de praktijk, waaruit blijkt dat de gemeente Assen helemaal geen onderzoek uitvoert wanneer inwoners zich met een probleem op het gebied van zelfredzaamheid melden, wil de SP direct maatregelen van het college zien waarmee deze praktijk wordt stopgezet en wordt aangepast.