SP stelt vragen over miljoenen voor ijsbaan Assen

17 november 2015

SP stelt vragen over miljoenen voor ijsbaan Assen

Foto: dvhn.nl

De SP-fractie heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld over de uitspraak van burgemeester Out in de media dat Assen bereid is om enkele miljoenen op tafel te leggen voor de realisering van een ijsbaan in Assen. Dit lijkt namelijk zeer tegenstrijdig met de vastgestelde begroting en uitspraken eerder deze maand door het college.

SP fractievoorzitter Broekema: "In de begroting staat dat er geen geld is voor dit soort nieuwe plannen. Het college heeft toegezegd de initiatieven voor een ijscomplex vooral op andere manieren te willen ondersteunen, aantrekkelijke condities bieden, te faciliteren waar dat kan. Wethouder Smit zei bijvoorbeeld dat er nog financiële hobbels worden genomen waar de gemeente Assen geen rol in zal spelen. Dit lijkt de SP, gelet op alle grote extra opgaven met enorme risico's en onzekerheden voor Assen in bijvoorbeeld het sociaal domein, verstandig en niet meer dan logisch."

Tot verbazing van de SP zegt burgemeester Out vandaag in de media dat de gemeente Assen bereid is om enkele miljoenen op tafel te leggen voor de realisering van het complex in Assen. De SP wil hier opheldering over krijgen en stelt de volgende vragen:

Is het college van standpunt veranderd over een eventuele Asser financiële bijdrage aan het mogelijk te realiseren ijscomplex? Zo nee: vanwaar dan de uitspraak om miljoenen euro's op tafel te willen leggen? Zo ja; graag toelichting.

Wanneer heeft het college over een Asser financiële bijdrage een besluit genomen, op welke gronden, onder welke voorwaarden en waarom is hier de raad niet over geïnformeerd?

Zijn hier met initiatiefnemers, provincie en/of andere participanten, belanghebbenden of ondernemers rond de recreatieve zone waar men het ijscomplex zou willen plannen, al afspraken over gemaakt of zaken toegezegd? zo ja, welke?

Waar denkt het college de miljoenen euro's voor een ijscomplex vandaan te toveren, en om hoeveel miljoen zou het moeten gaan?
Welke consequenties heeft dit/zou dit hebben voor andere lopende projecten en beleidsplannen in Assen, en de te verwachten grote financiële problemen en tekorten op bv. het sociaal domein, grondbedrijf of de algemene reserve?