Eerste monitor sociaal domein

22 mei 2015

Eerste monitor sociaal domein

De gemeenteraad besprak donderdag de eerste monitor sociaal domein. Hierin beschrijft het college wat de stand van zaken is met betrekking tot de veranderingen in de zorg.

De SP heeft sinds eind vorig jaar een meldpunt waarop ruim 100 mensen een reactie hebben achtergelaten. Met name over de WMO, thuiszorg en PGB's krijgen we veel klachten. De SP heeft dit in de raad aan de orde gesteld. Op met name de uitvoering van de thuiszorg en WMO verschilt de SP met het college over hoe dit gaat en wat er moet gebeuren. Op een aantal zaken is nog geen antwoord gekomen, zo wil de SP actie van het college rondom de ontslagen bij TSN thuiszorg. De SP heeft hierover vragen gesteld, en blijft dit in de raad aan de kaak stellen.

Daarnaast hebben we voorgesteld om in het vervolg (de monitor komt 2 maal per jaar) ook een reactie van de cliëntenraden te vragen en ook inwoners en mensen die zorg nodig zijn zelf te vragen naar hun ervaringen. Ook willen we een overzicht van binnengekomen klachten en de afhandeling daarvan. De wethouders zegden toe dat bij de volgende rapportage mee te nemen.