Buurthuis voor wijk de Lariks voorgoed verloren

16 april 2015

Buurthuis voor wijk de Lariks voorgoed verloren

In een gesprek op maandag 13 april jongstleden deed het actiecomité "Behoud de Steiger" nog een laatste poging om wethouder Wiersema ervan te overtuigen dat Buurthuis de Steiger open moet blijven. Raadslid Alie Dekker was bij het gesprek aanwezig: "Het was de laatste poging om een centrale, laagdrempelige ontmoetingsplek voor de wijk de Lariks te behouden. Zeker met het oog op de toekomst, waar bewoners steeds meer zelf moeten organiseren op het gebied van zorg en welzijn, vinden wij het heel onverstandig om een buurthuis te sluiten",  aldus Dekker.

Op 1 juli gaan de deuren van de Steiger voorgoed dicht. Peter van de Bunt, woordvoerder van het actiecomité, is zwaar teleurgesteld: "De Steiger had gerust met wat schilderwerk en kleine reparaties nog jaren open kunnen blijven. We hadden al twee timmermannen uit de wijk bereid gevonden om kosteloos reparaties te verrichten. Er is niet voor 8 ton achterstallig onderhoud maar het is een berekening voor het grotendeels slopen en weer opbouwen van het gebouw".

Dekker: "In Assen zien we steeds weer dat er wel geld beschikbaar is voor kostbare prestigeprojecten. Als er straks bij de gemeente wordt aangeklopt om een dak op de wielerbaan te financieren dan is dat vast zo geregeld. Ondertussen staan de vrijwilligers van de Steiger in de kou en moeten de gebruikers maar ergens anders onderdak zoeken".

Het actiecomité stopt met bloedend hart haar pogingen om in de toekomst het wijkgebouw in eigen beheer open te houden. De actiegroep wil alle personen en groepen bedanken, die zich met hart en ziel hebben ingezet voor het behoud van de Steiger.