Bijdrage SP fractie duidingsoverleg

29 maart 2014

Bijdrage SP fractie duidingsoverleg

Afgelopen donderdag besprak de kersvers geïnstalleerde gemeenteraad de verkiezingsuitslag in een zogeheten duidingsoverleg. Namens de SP fractie bracht fractievoorzitter Jan Broekema het volgende in:

"Het is goed dat we in Assen een start maken deze periode door een eerste openbaar debat. Het geeft ons de ruimte om hier ons beeld met elkaar te delen. Allereerst wil ik van de gelegenheid gebruik maken om de Assenaren die vorige week hebben gestemd te bedanken, en ook de winnaars en nieuwkomer, D66, CU en OpAssen, te feliciteren.

De SP is verdubbeld, we zijn nu met z’n vieren en wij, Alie, Erik en Dennis en ikzelf, hebben er zin in en zijn zeer gemotiveerd om ons de komende vier jaar in te zetten voor onze stad.

De vraag die nu op tafel ligt is: hoe duiden we de verkiezingsuitslag. Voor mijn fractie is dit helder en bestaat dat uit drie delen:

Allereerst zien en horen wij dat veel mensen zich grote zorgen maken over wat er allemaal gebeurd en op ons af komt. Een economie die nog onzeker is. Heftige en harde bezuinigingen vanuit Den Haag. De decentralisaties. Mensen maken zich zorgen om hun baan, om hun woning, om de zorg en sociale voorzieningen. We hebben de afgelopen weken dit veel bij mensen gehoord waar we mee spraken. Men is zeer ontevreden met het kabinetsbeleid, mensen zien wat gemeenten allemaal over de schutting geworpen krijgen en maken zich hier ook grote zorgen over. Dit vertaalt zich ook in de uitslag, want de twee regeringspartijen hebben in heel Nederland, ook in Assen, stevig verloren.

Mensen hebben duidelijk anders gestemd. Socialer gestemd. Willen een verandering. Voor ons is dit een helder signaal dat we daar keihard mee aan de slag moeten. Dat we gezamenlijk moeten zorgen voor meer solidariteit.

Maar de kiezers hebben ook gestemd op meer evenwicht, evenwicht tussen de partijen. De verschillen in Assen qua stembusuitslagen zijn verkleind. Partijen staan dichter bij elkaar. Op papier zien we dit ook in de verschillende verkiezingsprogramma’s. Er is meer aandacht voor de zorg, voor de menselijke maat, voor wonen, werk en inkomen. Wij zijn ook blij dat we zien dat standpunten waar wij al jarenlang voor pleiten meer en meer worden omarmd. Ook die tweede boodschap van de kiezer is duidelijk. We hebben elkaar nodig om een sociale stad overeind te houden.

Daarnaast zien we dat de door de SP ingezette koers wordt gewaardeerd. Mensen voorop, de menselijke maat centraal. Aandacht voor betaalbaar wonen, voor een levendige stad met ruimte voor het MKB, voor behoud van het recht op zorg, goede voorzieningen en een sociaal armoedebeleid.

Die visie willen we verder blijven uitrollen: we moeten solidariteit organiseren. De komende jaren wordt er veel gevraagd van onze inwoners, van de samenleving. Dit betekent niet dat we het maar bij hen moeten neerleggen, maar dat we als overheid de regie moeten pakken, moeten investeren, moeten faciliteren om die sociale stad, die zwaar onder druk staat, waar mensen behoefte aan hebben maar zich grote zorgen over maken, overeind te houden. Een lastige maar enorm belangrijke taak.

De SP wil zich uiteraard hiervoor in blijven zetten: op straat, in de wijken, in deze gemeenteraad en wij zijn zeker ook bereid om ook in Assen bestuursverantwoordelijkheid te nemen.

Over dat proces hebben we het vandaag ook. De SP ziet tussen verschillende partijen overeenkomsten en ook verschillen. Het lijkt ons wijs dat op korte termijn hier een verder onderzoek naar komt.

Mijn fractie lijkt het, gelet op de uitslag, gezond dat er twee externe informateurs van verschillende politieke kleur, worden gevraagd om onderzoek te doen naar de visie, overeenkomsten, ambities en verschillen op zowel inhoud als onderlinge samenwerking van alle partijen in onze raad. Doel moet zijn om te onderzoeken met welke partijen gelet op al deze zaken het vormen van een coalitie mogelijk is. Een coalitie die, gelet op de uitslagen, gezamenlijk antwoorden kan formuleren op de uitdagingen waar we de komende jaren voor staan.

Wat voor mijn fractie van belang is is dat de verslagen van die gesprekken en het eindverslag openbaar worden gemaakt voor alle Assenaren en dat we hier dan op korte termijn in deze raad een vervolg debat over kunnen voeren."