SP stemt tegen motie zondagsopenstelling

17 januari 2014

SP stemt tegen motie zondagsopenstelling

De SP fractie heeft tijdens de raadsvergadering van 16 januari tegen de motie van GroenLinks/Plop gestemd die besluit om toe te staan dat winkels in heel Assen op zondag open gaan. Voor de SP zijn de volgende punten belangrijk:

Het is voor de maatschappij goed om een collectieve rustdag te hebben. Om niet constant bezig te zijn met consumeren, met werk, maar juist ook tijd te hebben voor sociale zaken, gezin, sport etc.

Wij laten niet alles aan de markt over, dan geldt het recht van de sterkste/grootste/rijkste. Juist de overheid kan en moet opkomen voor alle belangen. Door een vrije zondagsopenstellingen worden bv onvoldoende rekening gehouden met de kleine ondernemers. Voor hen is het vaak onmogelijk om open te gaan. Maar als ze niet meedoen dan verliezen ze omzet, en kost het hun kop. En voor een aantrekkelijke stad zonder leegstand en met behoud van werkgelegenheid hebben we hen juist hard nodig.

De mens is meer dan consument. We kennen al een aantal koopzondagen, en dit is prima. Maar meer is niet nodig, we moeten niet meegaan met de trend om steeds maar meer te consumeren, 24 uur per dag, 7 dagen in de week.

Er is geen draagvlak. Uit de gehouden enquête blijkt overduidelijk dat zo’n 80 procent van de ondernemers geen behoefte hebben aan meer koopzondagen. Dit blijkt ook uit door de SP gevoerde gesprekken in de wijkwinkelcentra’s.

Na een lange discussie is de motie helaas aangenomen. Alleen de SP, CU, CDA en 1 PvdA raadslid stemden tegen. Het college moet nu de verordeningen aanpassen en deze aan de raad voorleggen ter besluitvorming.