Nieuws uit de raad van 19 september

23 september 2013

Nieuws uit de raad van 19 september

Afgelopen donderdag vergaderde de gemeenteraad van Assen. Een aantal belangrijke punten stond op de agenda:

• JWF Kazerne
  • Afvalmodellen
  • Benoeming wethouder PvdA

JWF Kazerne

Het kabinet wil de JWF Kazerne in Assen sluiten. Als gevolg daarvan dreigen veel banen verloren te gaan. Veel inwoners komen in protest en in de gemeenteraad werd een motie en brief in stemming gebracht.

De SP heeft donderdag ingestemd met de motie en brief waarin het college en ook de Tweede Kamer worden opgeroepen alles in het werk te stellen om sluiting van de JWF kazerne in Assen te voorkomen.

De SP is voorstander van bezuinigingen op defensie. Het leger kan en moet kleiner en effectiever in onze ogen. De bezuinigingen moeten echter met beleid worden uitgevoerd en het personeel heeft recht op een zorgvuldige behandeling. Bezuinigen kan in de eerste plaats op generaals, bureaucratie en wapens. Onbegrijpelijk is ook dat PvdA en dus het hele kabinet kiest voor het idiote, onnodige VVD-speeltje, de bommenwerper JSF. Dit niet doen kan al zoveel besparen, en maakt andere bezuinigingen, zoals op de kazerne in Assen maar ook in andere sectoren, overbodig.

Bij bezuinigingen op welke sector dan ook moet zoveel mogelijk worden gekeken naar werkgelegenheid, en in dat kader staan er naast de defensiebanen ook nog honderden banen bij kleine ondernemers in Assen op de tocht. Volgens ons is daarom sluiting nu niet nodig en niet goed. De aandacht moet van ons door de Asser politiek en college wel breder worden getrokken naar ook andere sectoren, want dit kabinet maakt veel meer kapot en dit moeten we gezamenlijk niet laten gebeuren. In bijvoorbeeld de zorg staan ook hier veel banen op de tocht, met nog grotere consequenties voor werkgelegenheid maar ook voor zorgvragers.

SP raadslid Aly Joustra stemde niet voor de motie en brief. In een stemverklaring legde zij uit dat zij het eens is met de strekking van de motie, maar vanwege principiële redenen niet voor behoud van een defensiekazerne kan stemmen.

Afvalmodellen

Na een rapport, inspraakronde en enquête onder de Asser bevolking was het donderdag tijd voor de raad om een eerste reactie te geven over de afvalmodellen en het college richting mee te geven. Zij werken naar aanleiding van dit alles een raadsvoorstel uit. De SP heeft gekeken naar de wens van de inwoners, de kosten, serviceniveau en duurzaamheid. Op basis daarvan hebben wij een voorkeur voor het model Smallingerland (huidig+) en ook het model omgekeerd inzamelen kan op onze steun rekenen. Inwoners gaven ook aan deze twee modellen het meest te steunen, het is goedkoper, biedt een goede service en is duurzaam.

We gaven het college enkele aandachtspunten mee. Communicatie moet ook bij invoering goed verlopen, net als tijdens het inspraaktraject. Rol het stapsgewijs uit, zorg voor een goede monitoring en pak problemen direct goed aan. Onderzoek hoeveel kilo mensen gratis kunnen brengen op het milieupark, wat de effecten zijn op de portemonnee en voor het milieu. Ook uit de rest van de raad kwamen dezelfde geluiden waardoor het college hier nu mee aan de slag gaat en later dit jaar terugkomt met een uitgewerkt voorstel voor een nieuw afvalmodel in Assen.

Benoeming wethouder PvdA

De SP heeft niet ingestemd met de benoeming van een nieuwe PvdA wethouder die de openstaande plek van Jaap Kuin moet innemen. We waren verbaasd over de voordracht van de PvdA. Er was opnieuw geen debat in de raad, maar enkel een voordracht. En eentje die bij ons vragen oplevert. De SP is altijd tegenstander geweest van vijf wethouders. Assen kan prima af met vier fulltimers, zo hebben we ook eerder verklaard. De wijze waarop we nu afscheid moeten nemen van één van de vijf is echter niet zoals wij voor ogen hadden, en was wat ons betreft ook onnodig, maar het is helaas de realiteit en daarmee moeten we ook vooruit kijken.

We hebben tegen deze benoeming een aantal bezwaren. Allereerst zien wij dat dit een keuze is van de PvdA fractie. De raad, anders dan in de persverklaring van de PvdA wordt genoemd, is hier toch echt niet bij betrokken of in gehoord. Er zou, zo was eerst bedacht, in het college worden bekeken of de taken onderling konden worden verdeeld. Wat wij her en der hoorden was dat dit ook goed mogelijk was. Toch koos de PvdA voor een parttime, tijdelijke wethouder. Argumenten, behalve dan dat het voor de PvdA een belangrijke portefeuille is en ze dit graag zelf willen afronden, kwamen er niet. In deze tijden van bezuinigingen mogen we toch verwachten dat er verder wordt gekeken dan de eigen partij. Daarnaast is er opnieuw sprake van een flinke kostenstijging. De SP heeft niets tegen de persoon van mevrouw Beenen, wij kennen haar niet, maar zouden haar niet om die reden direct willen afwijzen. Toch stemmen wij niet voor benoeming. Deze post wordt nu een politiek PvdA speeltje, met extra kosten waar wij de noodzaak niet van inzien. Vandaar de tegenstem van de SP fractie.