Verslag manifestatie "Handen thuis Rutte", 8 juni Amsterdam

9 juni 2013

Verslag manifestatie "Handen thuis Rutte", 8 juni Amsterdam

Wij, Peter en Trijn, zijn vandaag naar de grote landelijke zorgdemonstratie van de Abvakabo FNV  in Amsterdam geweest: ”Handen thuis Rutte”. Volgens de vakbond raken door de aankomende  bezuinigingen op de zorg 170.000 mensen hun thuiszorg kwijt en verliezen 50.000 thuiszorgmedewerkers hun baan. Bovendien staat er bij de zorginstellingen volgens de FNV 3,7 miljard op de bank en is er in ernstige mate sprake van graaiers.

Er waren veel mensen op de been, waarvan naast de vakbondsleden, de SP’ers zeer duidelijk aanwezig waren uit het hele land om solidariteit te betuigen.

In een mars liepen we naar het Oosterpark waar politici aanwezig waren. Alle demonstranten werden in staat gesteld om in gesprek te komen met de verschillende politieke partijen, die in tenten aanwezig waren. Na een uur  kwamen de politici weer op het podium om te vertellen wat hun bevindingen waren en wat ze maandag in het debat over de thuiszorg naar voren zouden brengen. De PvdA wilde er halfslachtig wat aan doen, maar ook niet. Het werd niet duidelijk. De  VVD wilde niet afwijken van de bezuinigingsplannen. Het sprak boekdelen dat de VVD woordvoerder sprak over het op orde stellen van het begrotingstekort, dat hem een luid  boegeroep  kostte. Het menswaardige aspect van de thuiszorg  telt blijkbaar niet voor deze partij. Het CDA wil gaan tot 18 % bezuiniging op de thuiszorg.

We zullen maandag zien wat er overeind blijft. We vonden het een sterke indrukwekkende demonstratie en een heel kleurrijk gebeuren. Het geheel werd feestelijk afgesloten door Gerard Joling die ook zijn volledige steun gaf aan de demonstratie. Al met al zijn we blij dat we erbij zijn geweest. (Zie ook de andere foto’s.)