Investeren in mensen en buurten centraal tijdens voorjaarsnota

17 mei 2013

Investeren in mensen en buurten centraal tijdens voorjaarsnota

De SP heeft donderdag niet ingestemd met de voorjaarsnota. Het college wilde vele honderdduizenden euro’s uittrekken voor enkele grote bouwprojecten, waaronder de verbouwing van het gemeentehuis, de bouw van het MEC en wielercentrum. Geld gereserveerd voor het zwembad wordt hiervoor gebruikt. De SP is en was voorstander van een zwembad en wielercentrum, en een mooi MEC (milieu educatief centrum) is belangrijk. Maar in deze tijd moeten we prioriteiten stellen. De SP maakt dan andere keuzes.

Fractievoorzitter Jan Broekema:  "Assen heeft een stevige investering nodig in het sociaal domein. Er komt veel op ons af, vanuit Den Haag, door de crisis. Er is de afgelopen jaren al veel bezuinigd op armoedebeleid en zorg en welzijn door dit college. Dit moet echt anders. Hier moeten we werk van maken. Mensen centraal stellen. Geld bestemd voor de zorg inzetten voor de zorg. Hier ruimhartig beleid in voeren. Wijken en buurten centraal stellen, investeren hierin is investeren in onze toekomst. Is ons fundament verstevigen."

De SP stelde voor de reserve voor het zwembad in te zetten in de buurten, zorg, welzijn en armoedebeleid. Hier vallen de hardste klappen en komt het meeste druk op te staan. Hierin investeren is investeren in de toekomst, in een sociaal Assen, in behoud van werkgelegenheid en goede voorzieningen.

Het college wilde ook de beiaardier die het Asser carillion bespeelt wegbezuinigen. De SP wilde dit niet. Voor een relatief klein bedrag per jaar kan Assen dit cultureel erfgoed behouden. De SP diende samen met de voltallige oppositie een wijzigingsvoorstel hiertoe in.

Daarnaast stelde de SP voor om nu eindelijk ook eens te kijken naar bezuinigen op de raad en college zelf. Overal vallen klappen, maar de raad en college houdt zichzelf buiten schot. De SP hekelde de extra storting in het pensioenpotje voor bestuurders, en gaf aan dat er op onkostenvergoedingen voor college en raadsleden makkelijk bezuinigd kan worden.

De voorstellen kregen in de raad geen steun, de SP heeft dan ook niet ingestemd met de voorjaarsnota.