Besteed armoede- en zorggeld

17 mei 2013

Besteed armoede- en zorggeld

De SP wil dat de gemeente het geld dat in 2012 niet besteed is aan de bestrijding van armoede en zorg alsnog hiervoor wordt ingezet. Fractievoorzitter Jan Broekema: "De afgelopen periode is er al bezuinigd op het armoedebeleid en WMO, zien we dat het mensen moeilijker is gemaakt en steeds minder mensen gebruik maken van de regelingen en voorzieningen.” De SP vindt het onbegrijpelijk dat geld dat we beschikbaar hebben om deze mensen te ondersteunen niet wordt ingezet.

Uit de jaarrekening over 2012 bleek dat de gemeente ruim 400.000 euro voor onder andere bijzondere bijstand en schoolgaande kinderen niet heeft uitgegeven. Daarnaast is 1,2 miljoen voor zorg en welzijn op de plank blijven liggen. Dit geld verdwijnt nu.  Broekema: "Dit is geld voor mensen die het hard nodig hebben dat nu niet op moet gaan aan lantaarnpalen of nieuwe grote bouwprojecten. In deze tijden is het juist van groot belang dat de gemeente haar sociale gezicht laat zien en zich goed voorbereidt op wat komen gaat. We moeten onze fundamenten verstevigen, en juist investeren daar waar de grootste klappen vallen en de meeste druk op komt te liggen"

De SP stelde ook voor het geld te oormerken en te reserveren zodat ook de komende tijd Assen een goede sociale reserve houdt om bezuinigingen en veranderingen vanuit Den Haag beter op te kunnen vangen.

De SP kreeg helaas geen medestanders voor deze voorstellen in de Asser raad en heeft dan ook niet met de jaarrekening 2012 ingestemd.