SP stelt vragen over verkoop sociale huurwoningen

8 februari 2013

SP stelt vragen over verkoop sociale huurwoningen

Woningcorporatie Mooiland wil in Assen-Oost 64 sociale huurwoningen verkopen. Het college van B&W in Assen heeft hier positief op gereageerd. De SP is hierover verontwaardigd en vroeg om opheldering in de raad. SP fractievoorzitter Jan Broekema: "Assen kent momenteel een flink tekort aan sociale woningbouw, met name ook in het goedkope segment. Zo ook in Assen Oost. Komende tijd worden daar al veel woningen gesloopt, er komen er minder en duurdere voor terug."

Het college heeft ook kanttekeningen, zo kunnen we in hun reactie lezen. Ze zien ook dat de vraag de komende jaren alleen maar toeneemt, en dat deze verkoop ervoor zorgt dat er gewoonweg minder sociale huurwoningen beschikbaar blijven. Ondanks deze bezwaren gaan ze wel akkoord. Dit lijkt ons vreemd en wij zijn het daar niet mee eens.

De SP wilde daarom weten waarom het college hier toch akkoord mee is gegaan, of dit wel mag binnen de gemaakte afspraken in het woonplan, en of het college alles op alles wil zetten om deze woningen voor de sociale huurwoningmarkt in Assen te behouden.