SP heeft grote zorgen over massa ontslag onder leraren en de kwaliteit van het basisonderwijs in Assen

7 december 2012

Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de begroting van Plateau, het basisonderwijs in Assen. Plateau moet bezuinigen, en wil volgend schooljaar 32 mensen ontslaan, 10% van de gehele formatie. De SP maakt zich grote zorgen over wat dit voor die mensen betekent, en wat het doet met de kwaliteit van het onderwijs in Assen.

SP fractievoorzitter Jan Broekema: “het bestuur wil 25 fte plaatsen in het risico dragend deel van de formatie. De SP wil direct aangeven te walgen van deze term en dit systeem. Iemand vormt een risico dragend deel van de formatie? Nee, iemand staat op de nominatie om volgend schooljaar ontslagen te worden! Noem het bij de naam. We praten hier over mensen, 32 mensen. Over leerkrachten. Leerkrachten waar de SP de afgelopen weken mee heeft gesproken. Mensen die 2 jaar geleden een huis hebben gekocht, een gezin hebben gesticht. Veelal jonge mensen. Die nu te maken hebben met grote onzekerheid, met de kans van het verlies van hun baan, werk dat ze vol passie doen. Met alle onzekerheden van dien. Nergens in deze begroting lezen we dit. Dit moet anders, vindt mijn fractie."

De SP miste ook de reactie van de MR en vakbonden op dit geplande massa ontslag. En ook van het college. Wanneer het gaat om verlies van arbeidsplaatsen voor onze stad, en helemaal deze, dan moeten we opstaan. Ons laten horen, ook richting Den Haag. De SP proeft nu een achterover gehang waar wij echt wat anders willen zien. De wethouder zegde toe om de reactie van de MR door te sturen.

De SP fractie miste ook de effecten van deze bezuinigingen. Wat doet het met de kwaliteit van onderwijs. Met de klassengrootte, met de werkdruk. We lezen dat er in Assen al een ziekteverzuim is dat 2 % hoger ligt dan het landelijk gemiddelde. Wanneer er 32 mensen volgend jaar ontslagen worden, wat betekent dit voor de scholen, de leerkrachten en leerlingen? Dit zal niet zonder gevolgen blijven. De ontslagen zullen ook niet evenredig per school vallen. Soms 1, soms ook meerdere collega’s of juf of meesters die verdwijnen. Wat krijg je terug, wat doet dit met de school, het onderwijs, de kinderen?

De SP kreeg hier ook geen antwoord op. Dat de kwaliteit getoetst wordt, en kwaliteit een speerpunt is dat zal zo zijn, maar de SP wil inzichtelijk hebben wat de verwachte effecten zijn van deze bezuiniging. Dit hoort thuis in een begroting. Zonder dat kunnen wij ook niet beoordelen of deze bezuinigingen in verhouding staan, of ze realistisch zijn. Ons beeld is nu dat dit niet het geval is. Nu is deze begroting een keurige optel en aftreksom, een begroting van boekhouders. De SP wil dat het gaat om ons onderwijs, om onze kinderen en dat dit ook inzichtelijk wordt gemaakt.

De SP vroeg daarnaast nog aandacht voor de rol van de conciërges op de scholen. Ze vormen een belangrijke spil, kunnen gelukkig blijven, maar de vraag is tegen welke voorwaarden. Blijven ze hetzelfde salaris ontvangen, en welke zekerheid hebben deze mensen als het om hun baan gaat?

Over 2 weken neemt de raad een besluit over de begroting.