Meeste ontslagen binnen basisonderwijs van de baan, zorgen SP blijven bestaan

21 december 2012

Meeste ontslagen binnen basisonderwijs van de baan, zorgen SP blijven bestaan

De SP fractie heeft twee weken geleden aangegeven grote zorgen te hebben over de ontwikkelingen bij Plateau. Bezuinigingen die fors uitpakken. 25 FTE, 32 mensen worden ontslagen. De SP miste, naast het fors snoeien in de personeelsformatie in deze begroting, vooral de effecten van deze bezuinigingen op de kwaliteit van het onderwijs.

Deze week kwam echter het bericht dat Plateau een manier heeft gevonden om de ontslagen te beperken. De leerkrachten die op de ontslaglijst stonden kunnen in dienst blijven, weliswaar via de invalpoule, maar met dezelfde voorwaarden en met de verwachting binnen 2 tot 3 jaar een vaste plek te krijgen. De SP is blij met deze ontwikkelingen, maar zorgen rondom de kwaliteit van onderwijs, en de ontslagen binnen het speciaal onderwijs en bij de ondersteunde taken blijven bestaan.

De SP heeft de afgelopen weken contact gezocht met de verschillende scholen, gesproken met leerkrachten, MR leden, directeuren en algemeen directeur. Ons beeld is dat die zorgen worden gedeeld, en dat er aandacht voor is, maar we missen concrete actiepunten. De SP heeft aangedrongen op concrete maatregelen om de werkdruk te verminderen, om ziekteverzuim te verlagen, om in te zetten op waarborging van kwaliteit.

De SP heeft daarnaast voorgesteld om allereerst te kijken naar bezuinigingen binnen het management, het stafbureau. Volgens de SP kan er makkelijk bezuinigd worden op speerpunten als PR en Marketing en moet onderwijsgeld vooral gebruikt worden op de scholen.

De komende weken volgt een gesprek met de bestuurscommissie van Plateau, en de SP wil dat de raad geïnformeerd wordt over de vervolgstappen en maatregelen die genomen worden. Daarnaast hebben wij aangegeven in het vervolg een begroting te willen zien die juist ook ingaat op het beleid, op effecten van maatregelen. Niet alleen cijfertjes en algemeenheden.