SP: stop afbraakbeleid bieb, wijkfilialen overeind

1 juli 2011

SP: stop afbraakbeleid bieb, wijkfilialen overeind

Gisteren debatteerde de raad voor het eerst over de enorme bezuinigingen op de bibliotheek in Assen. Het college wil o.a. alle wijkfilialen in Assen sluiten. De SP vindt dit onacceptabel. SP fractievoorzitter Jan Broekema: “Het college durft de bezuiniging van 450.000 euro en sluiting van alle wijkfilialen een aanpassing in het beleid te noemen. De SP noemt het liever bij de naam: keihard afbraakbeleid. Alle wijkfilialen dicht. Geen service, geen ontmoeting, geen plek, geen laagdrempeligheid, geen wijkvoorziening, geen kleinschaligheid. De bieb als kostenpost in plaats van een investering in onze maatschappij. De SP gaat hiermee niet akkoord”.

Volgens de SP fractie zijn er daarnaast bij dit collegevoorstel nog heel veel onduidelijkheden, o.a. over de frictiekosten. Daarnaast liggen er veel kansen die nu niet zijn bekeken, en zijn inwoners niet betrokken. De SP wil dan ook dat de raad meer tijd uittrekt om duidelijkheid te krijgen over de cijfers, om alternatieven serieus te bekijken en inwoners te betrekken. Dan kun je het pas hebben over de inhoud, over visie op de bieb, maar vooral ook op onze wijken en sociale samenhang in de buurten en zijn niet alleen de kille cijfers leidend.